لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

«خبرنگاران خارجی را به کشور راه دهید»


مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک، در کنفرانسی خبری خبرنگاران خارجی را به جاسوسی متهم کرد.
مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک، در کنفرانسی خبری خبرنگاران خارجی را به جاسوسی متهم کرد.
شیرین عبادی در بیانیه‌ای مشترک با کانون وکلای کره جنوبی و انجمن روزنامه‌نگاران آسیا ضمن درخواست آزادی روزنامه‌نگاران و وکلای ایرانی از دولت ایران خواست که خبرنگاران خارجی را به کشور راه دهد.

هنوز یک هفته از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر نگذشته بود که دولت جمهوری اسلامی خبرنگاران خارجی را از پوشش خبری راه‌پیمایی‌ها و اجتماعات مردمی بدون مجوز منع کرد.

پس از این حکم،‌ خبرنگاران خارجی حاضر در ایران به تلاش برای «براندازی» و «انقلاب مخملی» متهم شدند و تعدادی از آنها از جمله عکاس و خبرنگار یونانی‌تبار واشینگتن پست و مازیار بهاری،‌ خبرنگار مجله نیوزویک، بازداشت و روانه زندان اوین شدند.

آقای بهاری، خبرنگار و مستندساز ایرانی – کانادایی، هم‌چنان در زندان به سر می‌برد و با حضور در اولین دادگاه بازداشتی‌های حوادث پس از انتخابات «اعتراف» کرد که تمام خبرنگاران خارجی برای دولت‌های غربی جاسوسی می‌کنند.

خانم عبادی، تنها ایرانی برنده جایزه صلح نوبل، روز سه‌شنبه در بیانیه خود که نام کانون وکلای کره جنوبی و انجمن روزنامه‌نگاران آسیا را نیز بر خود دارد خواسته است که تمام روزنامه‌نگاران و وکلای ایرانی که «غیرقانونی» بازداشت شده‌اند «بدون قید و شرط، بلافاصله» آزاد شوند.

در این بیانیه مشترک به طور خاص به دو وکیل سرشناس ایرانی، عبدالفتاح سلطانی و محمدعلی دادخواه،‌ اشاره شده است که پس از آغاز اعتراض مردم به نتیجه انتخابات دستگیر شده و خود «بدون دسترسی داشتن به وکیل» در بازداشت مانده‌اند.

این بیانیه همچنین بر «توقف سرکوب و سانسور رسانه‌ها» در ایران و برقراری آزادی بیان در کشور تاکید دارد.

یک هفته پس از آغاز ناآرامی‌ها در ایران که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بی‌سابقه توصیف شده است، ۱۸۰ روزنامه‌نگار ايرانى در نامه‌اى به ملت ايران و مقام‌هاى جمهورى اسلامى نسبت به بروز محدوديت‌ها در اطلاع‌رسانى اعتراض كرده و از ثبات و امنيت ملى كشور ابراز نگرانى كردند.

این روزنامه‌نگاران در نامه خود افشا کردند که «روزنامه‌ها بايد قبل از چاپ به نظر مامورين دولتى برسد و بدون كنترل منتشر نشوند. اين اقدام غيرقانونى دولت بعد از پيروزى انقلاب اسلامى تاكنون سابقه نداشته است. حتى در دوران جنگ چنين فشارى بر مطبوعات وجود نداشت».

خانم عبادی در بیانیه مشترک خود همچنین از سازمان ملل و تمام سازمان‌های بین‌المللی خواسته است تا «برای کمک به تحقق آزادی بیان در ایران» از هیچ اقدامی فروگذار نکنند.
XS
SM
MD
LG