لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

پیشنهادهای نه‌گانه موسوی برای عبور از «بحران»


میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب و معترض انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، ضمن تشریح فرآیند اجتماعی «جنبش سبز»، پیشنهادهای نه‌گانه‌ای برای عبور از بحران مطرح کرد.

آقای موسوی در یازدهمین بیانیه خود با تشریح دیدگاه‌های خود درباره رویدادهای پس از انتخابات با پافشاری بر مواضع خود خواستار «تشکیل گروه حقیقت‌یاب و حکمیت مورد قبول همه ذینفعان در مورد انتخابات دهم ریاست جمهوری و رسیدگی به تخلفات و تقلب‌های انجام گرفته و اعمال مجازات برای خاطیان» شده است.

میرحسین موسوی که تا کنون ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناخته است، همچنین خواستار «اصلاح قانون انتخابات به صورتی که شرایط برای برگزاری عادلانه و منصفانه انتخابات و اطمینان مردم از این امر فراهم شود» شده است.

این نامزد اصلاح‌طلب در حالی بار دیگر خواستار رسیدگی به «تقلب‌های» صورت گرفته در انتخابات و تغییر قانون انتخابات شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی و در راس آنها آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هر گونه تقلب عمده در انتخابات را منتفی دانسته و تشکیک در انتخابات را در راستای اهداف سیاسی و حتی «انقلاب مخملی» اعلام کرده‌اند.

«شناسایی و مجازات عاملان و آمران فجایعی که در حوادث پس از انتخابات بر علیه مردم صورت گرفته است در تمامی نهادهای نظامی، انتظامی و رسانه‌ای» سومین راهکار میرحسین موسوی برای عبور از بحران به وجود آمده در ایران است.

میرحسین موسوی همچنین خواستار «رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات و خانواده‌های جان‌باختگان، آزادی همه دست‌اندرکاران، فعالان سیاسی و نیروهای مردمی دستگیر شده، مختومه کردن پرونده‌ها، اعاده حیثیت از آنان و خاتمه یافتن تهدیدها و آزارهایی که همچنان برای واداشتن آنان به عدم تظلم و پیگیری حقوق شان صورت می گیرد»، شده است.

میرحسین موسوی مخالفان «جنبش سبز» را رو به «نشیب» و گرفتار «ترسی» می‌داند که با «ترساندن دیگران پنهانش می‌کنند.»
این کاندیدای اصلاح‌طلب در پنجمین راهکار ارائه شده خواستار اجرای «اصل ۱۶۸ قانون اساسی در خصوص تعریف جرم سیاسی و رسیدگی به جرایم سیاسی با حضور هیئت منصفه» شده است.

«تضمین آزادی مطبوعات»، «تغییر رفتار جانبدارانه صدا و سیما» و رفع محدودیت‌ برای ارائه دیدگاه‌های احزاب، گروه‌های سیاسی و نگرش‌های مختلف «در رسانه‌ها، به ویژه صدا و سیما» و همچنین اصلاح قانون رادیو و تلویزیون دولتی به صورتی که «رسانه ملی نسبت به اعمال خلاف قانون خود پاسخگو» باشد از مفاد ششمین راهکار میرحسین موسوی است.

میرحسین موسوی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی که اقتصاد جمهوری اسلامی را به «سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی» تقسیم کرده در هفتمین پیشنهاد خود خواستار رفع انحصار دولت از رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی شده است.

«تضمین حق اساسی مردم در تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها» مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی و «تصویب منع مداخله نظامیان در امور سیاسی و جلوگیری از دخالت نیروهای مسلح در فعالیت‌های اقتصادی» راهکارهای هشتم و نهم میرحسین موسوی برای عبور از بحران به وجود آمده در ایران است.

در بیانیه مفصل میرحسین موسوی بر لزوم اتخاذ «رویکردی اجتماعی» برای ادامه «راه سبز» تأکید شده است.

آقای موسوی «گسسته شدن رشته‌های اعتماد میان مردم و حکومت» را پیامد «بی‌تدبیری مسئولان امر» ، «یورش تبلیغاتی رسانه‌های دولتی» و «حمله نیروهای امنیتی رسمی و غیررسمی به تجمعات آرام و مسالمت‌آمیز مردم» دانسته و تصریح کرده است که جنبش سبز خواهان اجرای همه بندهای قانون اساسی است تا اعتماد میان مردم و و حکومت بازسازی شود.

میرحسین موسوی جامعه کنونی ایران را در تضاد با «آرمان‌های» انقلاب ۵۷ دانسته و آن را جامعه‌ای «سودازده»، «تقلب‌زده» و «دروغ‌زده» توصیف می‌کند که در آن «تحجر دولت‌سازی می‌کند».
میرحسین موسوی در بخش دیگری از بیانیه خود نوشته است که افرادی درون دستگاه‌های «حكومتی» و «شبه‌حكومتی» راه ادامه حضور خود در قدرت را در «التهاب‌آفرینی و بحران‌زایی‌های پیاپی» می‌بینند و به آنها هشدار داده است که متوجه «عواقب سنگین» آن برای کشور باشند.

میرحسین موسوی با ابراز نگرانی از «استبدادی» شدن جامعه تصریح کرده است تاریخ گواه آن است که «هر گاه حکومت‌ها خواسته‌اند به سوی محو تعدد و تنوع موجود در جوامع بشری دست دراز کنند، چاره‌ای جز متوسل شدن به چهره‌های ظاهرا گوناگون اما در جوهر یکسان استبداد نداشته‌اند».

آقای موسوی با اشاره به رویدادهای هفته‌های اخیر و پس از هشدار درباره استبدادی شدن حکومت، این پرسش را مطرح می‌کند: «کیست که نداند وضعیتی که ایران امروز در آن قرار دارد حاصل استیلای چنین طرز تفکر اشتباهی بر تصمیم‌گیری‌های کلان كشور است.»

میرحسین موسوی در ادامه گفته است اگر دست‌اندرکاران حکومت «همزیستی مسالمت‌آمیز» سلیقه‌ها، گرایش‌ها، اقشار، اقوام، مذاهب و ادیان در ایران را درک نکنند فهمی «ضعیف و باژگونه» از مفاهیم دینی و هویتی ایرانیان دارند.

این نامزد معترض خطاب به «جنبش سبز» ایران که نتایج انتخابات را نپذیرفته‌اند، می‌گوید: «علیرغم تمامی حوادث تاسف‌بار و مرارت‌خیز این ایام، مردم ما اینک به نتایجی بسیار ارزشمندتر و ماندگارتر از انتخاب یک فرد دست یافته‌اند.»

میرحسین موسوی در پاسخ به این پرسش که «چه باید کرد»، می‌گوید «حفظ جمهوری اسلامی»، «تقویت وحدت ملی»، «احیای هویت اخلاقی نظام» و «بازسازی اعتماد عمومی» از خواسته‌های جنبش سبز است که جز با پذیرش «حق حاکمیت مردم» میسر نیست.

میرحسین موسوی راه «استیفای حقوق از دست رفته مردم» را استفاده از همه ظرفیت‌های قانون اساسی دانسته که در آن «آزادی‌های سیاسی و اجتماعی، رفع تبعیض، امنیت قضایی و برابری در مقابل قانون» به گفته وی همگی تامین شده است.

وی در ادامه، جامعه کنونی ایران را در تضاد با «آرمان‌های» انقلاب ۵۷ دانسته و آن را جامعه‌ای «سودازده»، «تقلب‌زده» و «دروغ‌زده» توصیف می‌کند که در آن «تحجر دولت‌سازی می‌کند».

این نامزد اصلاح‌طلب با اشاره به سرکوب مردم، حمله به کوی دانشگاه، دستگیری‌های‌ گسترده و دادگا‌های پس از انتخابات، مخالفان «جنبش سبز» را رو به «نشیب» و گرفتار «ترسی» می‌داند که با «ترساندن دیگران پنهانش می‌کنند.»

میرحسین موسوی همچنین تاکید کرد که تشکیلات «راه سبز امید» که شکل‌گیری آن پیش از این در رسانه‌ها اعلام شد، جایگزین حزب و تحزب نشده و فراتر از امور حزبی است که به گفته او «همه شئونات کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد».

وی تصریح کرد تشکیلات «راه سبز امید» پیرامون «حداقل نکات مشترک» تکیه کرده تا با گردآمدن گروه‌های مختلف اجتماعی هویت ملی «تجدید و تقویت شود».

آقای موسوی همچنین ابراز امیدواری کرد که در صورت تامین شرایط به تشکیل حزب اقدام کند که لازمه طبیعی آن «وحدت حداکثری در عقاید» است.

میرحسین موسوی همچنین توصیه کرده است که با تقویت شبکه‌های اجتماعی و درقالب فعالیت‌های گوناگون، «جنبش سبز» به تقویت خود پرداخته و مطالبات خود را پیگیری کند.
XS
SM
MD
LG