لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

عفو بين الملل: قربانيان آزار جنسی اخیر در ايران با خطر تازه ای مواجه اند


 ايرين خان، دبيرکل عفو بين الملل
ايرين خان، دبيرکل عفو بين الملل
سازمان عفو بين الملل می گويد: به دنبال ضبط اسناد مربوط به آزار جنسی و شکنجه بازداشت شدگان وقايع اخير توسط نيروهای امنيتی، اين قربانيان با خطرات تازه ای از سوی مقامات ايران مواجه هستند.

در بيانيه عفو بين الملل که روز پنجشنبه ۱۹ شهريور (۱۰ سپتامبر) منتشر شده، آمده است: مقامات قضايی ايران روز دوشنبه با حمله به دفتر کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان که توسط ستاد های ميرحسين موسوی و مهدی کروبی ايجاد شده بود، اطلاعات مربوط شکنجه و ديگر آزارهای بازداشت شدگان پس از انتخابات ۲۲ خرداد را جمع آوری کردند.

ايرين خان، دبيرکل عفو بين الملل، از آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا امنيت و سلامتی اين قربانيان را تضمين کرده و مقصران تحت پيگرد قانونی قرار گيرند

سازمان عفو بين الملل می گويد مقامات ايران بيش از اين که به فکر تحقيقات بی طرفانه درباره احتمال آزار جنسی بازداشت شدگان باشند در صدد کشف هويت اين افراد هستند.

ايرين خان گفته است:«به نظر می رسد مقامات ايران بيشتر قصد دارند به هويت افرادی که ادعا می کنند به وسيله ماموران امنيتی شکنجه شده اند دست يابند تابه صورت بی طرفانه تحقيق کرده و مقصران را به دست عدالت به سپارند.»

ماموران امنيتی روز دوشنبه به دفتر کميته پيگيری بازداشت شدگان اخير مراجعه کرده با حکم دادستانی تهران اسناد و مدارک موجود در دفتر را مصادره کردند.

عليرضا بهشتی، سخنگوی اين کميته پيگيری که روز سه شنبه بازداشت شده است، در اين باره گفته بود: «ماموران امنيتی با اطلاع قبلی به دفتر کميته آمدند و بنابر آن چه که گفته شده بود قرار بود سوالاتی را درباره برخی از مسايل از مسئول دفتر اين کميته بپرسند، ولی با ارائه حکمی که از دادستانی تهران داشتند وسايل و اسناد و مدارک و يک لپ‌تاپ را با خود بردند.»

عليرضا بهشتی به همراه مرتضی الويری، يکی ديگر از اعضای کميته پيگيری، روز سه شنبه بازداشت شدند.

در همين زمينه، دفتر مهدی کروبی، يکی از نامزدهای معترض به انتخابات در روز سه شنبه مهر و موم شد و اسناد و مدارک اين دفتر نيز توسط نيروهای امنيتی ضبط شده است.

سازمان عفو بين الملل در همين زمينه می گويد اسناد و مدارک ضبط شده اين امکان را برای مقامات قضايی ايران فراهم می اورد تا به هويت کسانی که اخيرا بازداشت شده و درباره شکنجه ها خود صحبت کرده اند دست يابند.

آيرين خان از رهبر جمهوری اسلامی خواسته با مداخله در اين مسئله مانع بين بردن اسناد درباره آزار بازداشت شدگان اخير شود.

دبيرکل عفو بين المللی همچنين گفته است:«به ويژه وی (رهبر جمهوری اسلامی) می بايست به قربانيان تجاوز، شکنجه و ديگر آزار ها تصضمين بدهد که به طور کامل از انها در برابر هرگونه اقدام تلافی جويانه يا آزار بيشتر از سوی کسانی که انها را شکنجه کرده اند، محافظت می کند.»

اين سازمان طرفدار حقوق بشر اعلام کرده است: سازمان عفو بين الملل همچنان از ايت الله خامنه ای می خواهد تا از کارشناسان سازمان ملل متحد برای تحقيقات مستقل در اين زمينه دعوت به عمل اورد.

در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران به گفته مقامات قضايی ايران چهار هزار نفر بازداشت شدند.

عبدالله عراقی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، روز پنجشنبه کشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات را ۳۶ نفر اعلام کرد و گفت که سه نفر از اين افراد در بازداشتگاه کهريزک کشته شده‌اند.

اين در حالی است که کميته پيگيری بازداشت شدگان فهرست ۷۲ نفر از کشته شدگان وقايع اخير را هفته گذشته منتشر کرد.

تاکنون گزارش های متعددی درباره قتل، شکنجه و آزار جنسی بازداشت شدگان اين وقايع منتشر شده است.

مهدی کروبی در همين زمينه از مقامات ايران خواسته بود تا درباره احتمال آزار جنسی تحقيق کنند.
XS
SM
MD
LG