لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

کاخ سفید: ایران برای جلوگیری از افزایش تحریم ها تا پایان سال فرصت دارد


رابرت گيبس در اظهار نظرى كوتاه به خبرنگاران گفت: «زمان در حال سپرى شدن است. ضرب الاجل براى ايران، پايان سال است.»
رابرت گيبس در اظهار نظرى كوتاه به خبرنگاران گفت: «زمان در حال سپرى شدن است. ضرب الاجل براى ايران، پايان سال است.»
سخنگوى كاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام كرد كه زمان براى ايران به منظور جلوگيرى از اعمال تحريم هاى تازه عليه اين كشور در حال سپرى شدن است و تهران فقط تا پايان سال جارى ميلادى فرصت دارد تا به درخواست هاى بين المللى پاسخ دهد.

رابرت گيبس در اظهار نظرى كوتاه به خبرنگاران گفت: «زمان در حال سپرى شدن است. ضرب الاجل براى ايران، پايان سال است.»

جمهورى اسلامى ايران با ارسال اورانيوم با غناى ۳.۵ درصدى خود به روسيه و مبادله آن با سوخت اتمى ۲۰ درصدى مخالفت كرده است و مى گويد كه خود به غنى سازى بيشتر اورانيوم اقدام خواهد كرد.

آقاى گيبس در واكنش گفت: «خيلى روشن» است كه ايرانى ها از چنين توافقى حمايت كرده بودند.

اشاره سخنگوى كاخ سفيد به موافقت اوليه ايران با پيش نويس ارائه شده از سوى محمد البرادعى، مدير كل آژانس بين المللى انرژى اتمى، براى مبادله سوخت اتمى است.

ايران همراه با نمايندگان آمريكا، روسيه، فرانسه و آژانس در روز ۱۹ اكتبر مذاكرات سه روزه اى براى بررسى نكات فنى غنى سازى بيشتر اورانيوم ايران براى استفاده در راكتور تحقيقاتى تهران انجام دادند.

در پايان اين نشست، مدير كل آژانس پيش نويس توافق هاى صورت گرفته در مذاكرات را به چهار كشور ياد شده ارائه كرد تا نظر نهايى خود را در باره مفاد آن اعلام كنند.

على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، اين مذاكرات را «مثبت و سازنده» توصيف كرده و گفته بود: «ما براى همكارى سازنده بر اساس توافقنامه وين و در چارچوب قوانين آژانس بين‌المللى انرژى اتمى آمادگى داريم.»

كشورهاى غربى و آژانس اعلام كرده اند كه ايران به طور رسمى پاسخ خود را به اين پيش نويس ارائه نكرده و تنها به طور شفاهى به آقاى برادعى گفته است كه بايد در اين پيش نويس تغييرات اساسى صورت گيرد.

آمريكا و فرانسه هر گونه تغيير در مفاد پيشنهاد آژانس را رد كرده اند.

محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامى ايران، سه شنبه شب در جريان يك گفت و گوى تلويزيونى، مخالفان داخلى و «صهيونيست ها» را عامل شكست مبادله اورانيوم معرفى كرد و گفت كه ايران دیگر حاضر نيست تا سوخت كم غنى شده خود را به خارج بفرستد.

كشورهاى غربى اميدوار بودند كه با پذيرش پيش نويس وين از سوى ايران، حدود ۱۲۰۰ كيلوگرم از اورانيوم اين كشور به روسيه ارسال شود و از احتمال دستيابى تهران به سلاح هسته اى براى مدتى جلوگيرى كنند.

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسانده است و احتمال می رود به دلیل آنچه که عدم همکاری ایران برای پنهانکاری در ساخت تاسیسات جدید فردو، در نزدیکی شهر قم، خوانده شده است با قطعنامه تازه ای روبرو شود.

بى اطلاعى روسيه از ساخت بمب اتمى توسط ايران

در همين حال، ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، روز پنجشنبه گفت، كشورش شواهدى در دست ندارد كه نشان دهد ايران در صدد دستيابى به بمب اتمى است.

وى در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران به توليد بمب اتمى نزديك شده است، گفت: «ما اطلاعاتى نداريم از اينكه ايران در حال كار بر روى ساخت سلاح هسته اى است.»

آقاى پوتين در عين حال حاضر نشد به اين پرسش پاسخ دهد كه آيا روسيه از تحريم هاى بين المللى عليه ايران حمايت مى كند يا نه.

از سوى ديگر، آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، در يك كنفرانس خبرى با همتاى برزيلى خود بار ديگر تاكيد كرد كه اگر ايران به مشوق هاى ارائه شده پاسخ ندهد و «بخواهد بردبارى ما را بسنجد، آن زمان اعمال تحريم ها مورد بررسى قرار مى گيرد.»

لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا، رييس جمهور برزيل، نيز خواستار «صبر زياد» براى پيشرفت در مذاكرات بر سر فعاليت هاى هسته اى ايران شد و گفت كه سوء تفاهم ها بايد رفع شود.
XS
SM
MD
LG