لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

کلینتون: ایران در حال تبدیل شدن به دیکتاتوری نظامی است


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون

در حالی که هیلاری کلینتون، روز دوشنبه در قطر گفت: «دولت آمریکا معتقد است که ایران در حال تبدیل شدن به یک دیکتاتوری نظامی است»، جيمز جونز مشاور ارشد رئيس جمهور آمريکا گفته است که اعمال تحريم‌های بسيار شديد عليه ايران می‌تواند منجر به تغيير رژيم در اين کشور شود.

وزیر امور خارجه آمریکا که روز دوشنبه در دانشگاه کارنگی ملون سخن می‌گفت، افزود که قدرت سپاه پاسدران چنان افزایش یافته که این نهاد عملاً جایگزین دولت شده است.

هیلاری کلینتون روز یکشنبه نیز از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا در «سیاست خطرناک هسته‌ای» خود بازنگری کند و تأکید کرده بود که موضع ایران انتخاب‌های محدودی برای جهان باقی گذاشته است و این کشور متحمل «هزینه‌های گزافی» خواهد شد.

خانم کلینتون که به دنبال جلب حمایت دیپلماتیک کشورهای عربی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است، در نشست جهان اسلام - آمریکا در دوحه قطر گفت که واشینگتن خواهان راه حلی مسالمت‌آمیز است.

وی افزود: «مایلم اشاره کنم که ما به دنبال پیدا کردن راهی برای حل مسالمت آمیز موضوع هستیم و قویا از هر نوع تعامل معنی داری استقبال می کنم، ولی ... نمی‌خواهیم در حالی که آنها در حال ساخت بمب اتمی هستند با آنها توافق کنیم.»

در همین حال جيمز جونز، مشاور ارشد رئيس جمهور آمريکا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت که «اعمال تحريم‌های بسيار شديد عليه ايران می‌تواند منجر به تغيير رژيم در اين کشور شود.»

آقای جونز افزود: «مشکلات داخلی و خارجی مطمئناً زندگی را برای دولت ایران آسان‌تر نخواهد کرد.»

وی گفت:‌ «تحریم‌های جدید علیه تهران بسیار شدید خواهد بود و این امر می‌تواند به تغییر رژیم در این کشور منجر شود.»

آقای جونز همچنین اعلام كرد كه ايالات متحده در تلاش است تا در ماه فوریه تحريم‌هاى جديد عليه ايران را به شوراى امنيت سازمان ملل ارائه كند.

ایالات متحده آمریکا و فرانسه پس از اعلام رسمى خبر آغاز غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم از سوى ایران به آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، بلافاصله اعلام کردند که دیگر راهى جز تحریم بیشتر تهران باقى نمانده است.

پیش از این برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به اینکه ایران اصولاً قادر به تولید میله‌هاى سوخت رآکتور تهران نیست، از اقدام ایران با عنوان «باج‌خواهى» نام برده و گفته بود: «از آنجا که مذاکره امکان‌پذیر نیست، تنها کارى که ما مى‌توانیم بکنیم اعمال تحریم است.»

شوراى امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایى علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌هاى مربوط به غنى‌سازى اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچى از این خواست‌ها برنامه غنى‌سازى خود را توسعه داده است.

کشورهاى غربى و در رأس آنها آمریکا مى‌گویند ایران در پى تولید جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است، اما تهران مى‌گوید، برنامه‌ اتمى‌اش صلح‌آمیز است.

XS
SM
MD
LG