لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

آمریکا ديپلمات ارشد سفارت سوريه در واشينگتن را احضار کرد


سفارت سوریه در واشینگتن
سفارت سوریه در واشینگتن
وزارت خارجه آمريکا دوشنبه زهيرجبور، ديپلمات ارشد سفارت سوريه در واشينتگتن را احضارکرد تا اعتراض دولت باراک اوباما را نسبت به «رفتار تحريک آميزسوريه درانتقال احتمالی موشک های اسکاد به حزب الله لبنان» ابلاغ کند.

همزمان، دربيانيه دولت آمريکا از وارد شدن اتهام روشن به سوريه که اين کشورعامل انتقال موشک ها برای حزب الله بوده، خودداری شده و اشاره ياد شده، جنبه تلويحی دارد.

وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که اين کشورانتقال هرنوع جنگ افزاراز سوريه، مانند موشک های اسکاد برای حزب الله را «قاطعانه محکوم می کند و معتقد است که انتقال چنين سلاحهائی موجب بی ثباتی منطقه است و تهديدی فوری عليه اسرائيل و خود لبنان است».

درهمين حال، گوردون دوگيد، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت که «آمريکا هنوز منتقل شدن اين موشک ها را تاييد نمی کند».

سخنگويان کاخ سفيد و وزارت خارجه آمريکا چهارشنبه گذشته گفته بودند که واشينگتن از گزارش های انتقال احتمالی موشک های اسکاد سوريه برای حزب الله، «عميقا نگران شده»، و «هشدارآمريکا به بالاترين مقام سوريه رسانده شده است».

سوريه پنجشنبه گذشته اين گزارش ها را رد کرده بود اما سران حزب الله گفتند که «تلاش حزب الله برای دستيابی به موشک های پيشرفته تر،هيچ ارتباطی با اسرائيل ندارد و حزب الله اين تلاش را حق خود می داند»، و نيزگفتند که «حزب الله سلاحهای دقيق تر از اسکاد- ب هم دارد».

حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله دو ماه پيش گفت که دهها هزارموشک که سراسراسرائيل را درتيررس دارد، دراختيارحزب الله است، و افزود «اگرشما فرودگاه شهيد حريری (فرودگاه بين المللی بيروت) را بزنيد، ما بن گوريون (فرودگاه بين المللی تل آويو) را می زنيم، اگربيروت را بزنيد ما تل آويو را هدف قرار می دهيم، اگربه جای ديگری حمله کنيد، نقاطی بسياردورترازتل آويو درتيررس موشک های حزب الله است».

مقامات اسرائيل گفته اند ازآنجا که حزب الله بخشی از ائتلاف دولت سعد حريری است، اگراين بارجنگی ديگر رخ دهد، زيرساخت های لبنان و همه هدف های مهم در آن کشورمورد حمله قرارخواهند گرفت.

رسانه های خاورميانه نوشته اند که احتمال وخيم شدن اوضاع موجب شده که حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر خود درروزهای آينده با بشاراسد، همتای سوری اش ديدار کند يا نماينده ويژه ای را راهی دمشق نمايد

اما اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل، دوشنبه درمصاحبه با راديوی سراسری اين کشورگفت که «هيچ دليلی وجود ندارد که در تابستان پيش رو، جنگی در منطقه رخ دهد».

آقای باراک ادامه داد که «اسرائيل قصد ندارد که درمرزهای شمالی خود به اقدامات جنگی دست بزند».

درهمين حال، وزيردفاع اسرائيل سوريه را فراخواند که تعهدات بين المللی خود را رعايت کند و از تجهيزحزب الله به جنگ افزارهائی که توازن منطقه را مختل می کند، دست بردارد.

شيخ نعيم قاسم، معاون دبيرکل حزب الله نيزهفته گذشته احتمال درگرفتن جنگی تازه درماههای آينده را رد کرد اما گفته بود که «حزب الله دربالاترين سطح آمادگی است».

جمهوری اسلامی ايران درسه دهه اخير، ايران همواره درمظان اتهام ارسال جنگ افزار و کمک های ديگربرای حزب الله بوده است.

درنتيجه همپيمانی راهبردی ايران و سوريه، حزب الله از ياری های نظامی و سياسی سوريه نيزبرخورداراست.

محمود احمدی نژاد درآخرين ديدارخود ازدمشق درنشست مشترک با بشاراسد، رئيس جمهوری سوريه و حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله گفت «اگراين بارجنگی درمنطقه درگيرد، بايد کار رژيم صهيونيستی (اسرائيل) را يکسره کرد».
XS
SM
MD
LG