لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

نامه یوکیا آمانو به اعضای آژانس انرژی اتمی در مورد اسرائیل


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
برای نخستین بار پس از چند دهه که در ارزیابی‌های جهانی از توان هسته‌ای اسرائیل سخن می‌رود، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای نظر اعضای آژانس را درباره راهکارهای قانع کردن اسرائیل به پیوستن به پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، ان‌پی‌تی، جویا شد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در نامه‌ای به ۱۵۱ عضو این سازمان زیرمجموعه سازمان ملل، از جمله جمهوری اسلامی، خواسته است که درباره پیوستن اسرائیل به پیمان ان‌پی‌تی و موافقت اسرائیل با نظارت ناظران آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای خود اظهار نظر کنند.

نامه آقای آمانو که روز پنج‌شنبه منتشر شده روز چهارشنبه گذشته و همزمان با نشست بازنگری ان‌پی‌تی که از دوشنبه در مقر سازمان ملل متحد آغاز شده برای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان ارسال شده است.

در همین زمینه مصر روز چهارشنبه در نشست بازنگری پیمان ان‌پی‌تی در نیویورک پیشنهاد کرد که مذاکرات عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای از سال آینده میلادی، ۲۰۱۱، آغاز شود.

ماجد عبدالعزیز، نماینده مصر در سازمان ملل، در پیشنهادی که به نمایندگی از سوی همه اعضای «جنبش عدم تعهد» به همایش بازنگری ان‌پی‌تی ارائه کرد، خواهان آن شد که همه کشورهای عضو این پیمان ملزم شوند که از ارسال تجهیزات برای کاربرد در برنامه هسته‌ای اسرائیل خودداری کنند.

پیشتر در روز چهارشنبه پنج عضو دائم شورای امنیت، آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه، اعلام کردند که از «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای» حمایت می‌کنند. هرچند نظر اصلی بیانیه پنج قدرت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بود و صراحتا از اسرائیل نام نبرده بودند، این کشورها اسرائیل را نیز مستثنی نکرده بودند.

بیانیه پنج عضو دائم شورای امنیت بر لزوم تعهد همه کشورهایی که تاکنون ان‌پی‌تی را نپذیرفته‌اند به این پیمان تاکید دارد و می‌افزاید که «آماده بررسی همه پیشنهادها دراین زمینه هستند».

در همین حال اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در هفته‌های اخیر در چند مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل و آمریکا به هنگام سفر اخیر خود به واشینگتن، گفته بود که «لیبی، عراق و سوریه در گذشته برنامه هسته‌ای خود را در حالی پیش برده‌اند که ظاهرا عضو ان‌پی‌تی هم بوده‌اند و اکنون نیز ایران با وجود عضویت در این پیمان برنامه اتمی خود را به پیش می‌برد».

آقای باراک ماه گذشته نیز گفته بود که آمریکا نباید اسرائیل را در مورد فعالیت هسته‌ای این کشور زیر فشار بگذارد، زیرا «اسرائیل هیچ گاه خطری برای هیچ کشوری نبوده است».

دان مریدور، وزیر اطلاعات اسرائیل، موشه بوگی یعلون، وزیر امور راهبردی این کشور، و نیز دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، نیز در روزهای اخیر گفته‌اند که فشار بر اسرائیل برای پیوستن به ان‌پی‌تی را قبول ندارند.

اما روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال هفته گذشته نوشته بود که دولت باراک اوباما پیشنهاد مصر را برای وادار کردن اسرائیل به پذیرش ان‌پی‌تی پذیرفته و حاضر به همکاری در این راستا با دیگر کشورهاست.

مصر در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده که خود از ۳۱ سال پیش با اسرائیل مناسبات کامل سیاسی دارد، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه هفته جاری با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، در شرم‌الشیخ دیدار کرد.

از سال ۱۹۶۸ که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، ان‌پی‌تی، برای نخستین بار به رشته تحریر درآمد، اسرائیل این پیمان را امضا نکرده است.

در همین حال دو کشور هند و پاکستان نیز هنگامی که به توان هسته‌ای نظامی رسیدند از اسرائیل الگو گرفته و از پیوستن به پیمان ان‌پی‌تی خودداری کردند، هرچند که هند و پاکستان آشکارا می‌گویند که بمب اتمی دارند.

نشریه معتبر نظامی- دفاعی جینز در بریتانیا دو ماه پیش نوشته بود که ارزیابی می‌شود که اسرائیل تا سیصد کلاهک هسته‌ای در اختیار داشته باشد.

شیمون پرز، رئیس جمهور کنونی اسرائیل، که شش دهه پیش پدر برنامه هسته‌ای اسرائیل خوانده می‌شد سال گذشته در مصاحبه‌ای با العربیه گفت: «همین که دیگران فکر کنند که اسرائیل توان هسته‌ای نظامی دارد، این خود قدرتی بازدارنده است.»
XS
SM
MD
LG