لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

امارات محدودیت‌های تازه‌ای بر ۴۱ شخص حقوقی و حقیقی ایرانی اعمال کرد


بانک مرکزی امارات متحده عربی در راستای اجرای دور تازه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه محلی «امارات بیزینس دیلی» در شماره روز دوشنبه خود اعلام کرد که بانک مرکزی امارات در بخشنامه‌ای در این زمینه همچنین از تمام بانک‌ها، صرافی‌ها، و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مالی در امارات خواسته است که از پرداخت پول به اشخاص حقیقی و حقوقی که نام آنها در فهرست قطعنامه چهارم سازمان ملل علیه ایران دیده می‌شود، خودداری شود.

در این بخشنامه تأکید شده است که امارات متحده عربى به مسئولیت‌ها و وظایف خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهاى هسته‌اى واقف است و به آن عمل مى‌کند. در عین حال بانک مرکزی امارات متحده عربی به اشخاصی که نام آنها در فهرست تحریم‌های سازمان ملل نیست، نیز هشدار داده است.

این خبر یک هفته پس از آن اعلام می‌شود که امارات متحده عربی ۴۰ شرکت محلی و بین‌المللی را که تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را زیرپا گذاشته بودند تعطیل کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، نوزدهم خردادماه، چهارمين قطعنامه تحريمی عليه علیه جمهوری اسلامی ایران را از تصویب گذراند که در چارچوب آن محدودیت‌هایی در مورد یک دانشمند هسته‌ای، ۲۲ شرکت که به ارتباط داشتن با برنامه‌های اتمی و موشکی ايران متهم شده‌اند، ۱۵ مؤسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زير مجموعه خطوط کشتيرانی ايران، وضع شده است.

قطعنامه تازه شوراى امنیت همچنین فروش برخى از جنگ‌افزارهاى سنگین به جمهورى اسلامى را منع کرده و محدودیت‌هاى تازه‌اى نیز براى سرمایه‌گذارى خارجى در ایران در نظر گرفته است.

جمهورى اسلامى ایران از سال‌ها پیش روابط تجارى گسترده‌اى با امارات متحده عربى دارد، به طورى که حجم مبادلات تجارى دو کشور به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال مى‌رسد که بیشتر آن به صادرات مجدد کالا از دوبى به ایران مربوط مى‌شود.

پیشتر یک دیپلمات غربى اعلام کرده بود، مقام‌هاى اماراتى از سوى ایالات متحده آمریکا تحت فشار قرار دارند، تا مانع صدور کالاهاى داراى کاربرد دوگانه به جمهورى اسلامى ایران شوند.

تصویب تحریم‌های تازه شورای امنیت علیه ایران پس از آن صورت می‌گیرد که تهران از پذیرش درخواست‌های جامعه بین‌المللی مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم و شفاف‌سازی بیشتر در برنامه‌های اتمی خود خودداری کرد.

ایران از سوی کشورهای غربی متهم است که در پوشش برنامه هسته‌ای خود، دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را دنبال می‌کند. امری که تا کنون همواره از سوی مقام‌های تهران رد شده و در مقابل تأکید شده است که هدف از برنامه هسته‌ای ایران، مصارف صلح‌آمیزی از قبیل تولید برق و برآوردن نیازهای پزشکی است.
XS
SM
MD
LG