لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

توافق بر سر کليات طرح تحريم‌های اتحادیه اروپا علیه ايران


به گفته ديپلمات‌های اروپايی، طرح تحريم‌های ايران از سوی اتحاديه اروپا در جلسه سفيران ۲۷ کشور اتحاديه اروپا در بروکسل مطرح شده و کليات آن مورد موافقت قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين جلسه که روز پنج‌شنبه برگزار شد، سفيران کشورهای بلوک اتحاديه اروپا پيش‌نويس طرح تحريم‌های ايران را به بحث گذاشتند تا برای توافق نهايی در روز دوشنبه هفته آينده و جلسه وزيران خارجه اعضای اتحاديه اروپا آماده شود.

يک ديپلمات اروپايی گفت: «در کل اين پيش‌نويس مورد قبول قرار گرفته، ولی چند مورد تکنيکی و جزيی هست که بايد پيش از نهايی شدن مورد توافق قرار گيرد.»

پس از تصويب دور چهارم تحريم‌های ايران در شورای امنيت سازمان ملل، رهبران اتحاديه اروپا تصميم گرفتند تحريم‌ها را افزايش دهند تا دامنه صنايع نفت و گاز ايران را هم دربرگيرد.

رهبران اتحاديه اروپا در جلسه روز هفده ژوئن به توافق رسيدند انتقال فناوری و سرمايه‌گذاری در صنايع پالايش نفت و نيز گاز مايع به ايران را مورد تحريم قرار دهند.

ايران چهارمين کشور صاحب ذخاير نفت است، ولی حدود ۴۰ درصد از بنزين مصرفی خود را وارد می‌کند، چون پالايشگاه‌های ايران توان توليد بنزين به اندازه مورد نياز را ندارند.

پيش‌نويس طرح تحريم‌های اتحاديه اروپا، همچنين بانکداری، بيمه، محدوديت های بيشتر در صدور رواديد و مسدود کردن دارايی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در دستور کار دارد.

در صورت تصويب نهايی وزيران خارجه اتحاديه اروپا، اين طرح به اجرا گذاشته خواهد شد.

کشورهای غربی و آمريکا به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مظنون هستند و از تهران خواسته‌اند برای اعتمادسازی، فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد. ايران اين درخواست را رد کرده و می‌گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG