لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

از ۲ چاقوکشی در ۸ روز تا ۳۰۰ هزار تومان کسری در خانوارها


کاری از میخائیل زلاتکوفسکی، کارتونیست روس، ۱۴ آوریل ۲۰۱۰.
کاری از میخائیل زلاتکوفسکی، کارتونیست روس، ۱۴ آوریل ۲۰۱۰.
اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

۲۰ درصد افزایش اجاره خانه‌ها در تهران نسبت به تابستان گذشته

به نوشته ایسنا، بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، اطلاعات مربوط به معاملات مسکونی شهر تهران نشان می‌دهد در تابستان امسال به طور متوسط میزان اجاره بهای واحد مسکونی به ازای یک متر مربع در شهر تهران نسبت به فصل بهار امسال ۱۲٫۱ درصد و نسبت به تابستان سال گذشته ۲۰٫۷ درصد افزایش یافته‌است.

بر پایه اطلاعات مرکز آمار، بیشترین افزایش اجاره‌بها در تابستان امسال مربوط به منطقه ۲۲ تهران با ۳۱٫۲ درصد و بیشترین کاهش مربوط به منطقه ۱۶ تهران با منفی ۶٫۹ درصد بوده‌است.

۱۴۴ شدن رتبه ایران در میان ۱۵۲ کشور از نظر سرعت اینترنت

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری مهر، در رتبه‌بندی کشورها از نظر سرعت اینترنت خانگی که «اسپیدتست دات نت» در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۰ در مورد کشورهای جهان انجام داده، از میان ۱۵۲ کشور بررسی شده، ایران پس از کشورهایی مانند ونزوئلا، نیجریه، بولیوی، عراق، پاراگوئه و جزایر تورکس و کایکوس با سرعتی برابر ۰٫۶۱ مگابیت بر ثانیه در رتبه ۱۴۴ قرار گرفته‌است.

مهر در ادامه می‌نویسد که به طور میانگین، اینترنت خانگی پرسرعت در ایران با قیمت متوسط ۲۰ هزار تومان در ماه (۲۰ دلار در ماه) ارائه می‌شود و این در شرایطی است که میانگین درآمد یک خانواده ایرانی بنا بر اعلام بانک مرکزی ۷۳۰ هزار تومان در ماه است.

مهر می‌نویسد: بنابراین به نظر می‌رسد که قیمت اینترنت در ایران بر پایه سرعت ارائه شده بسیار بالاتر از قیمت سرعت اینترنت در کشورهایی است که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند.

به نوشته مهر بر اساس همین آمار، میانگین هزینه‌های ماهانه هر خانواده ایرانی حدود یک میلیون تومان در ماه اعلام شده‌است که بنا بر این هر خانواده متوسط ایرانی در هر ماه با کسری بودجه بیش از ۳۰۰ هزار تومان برای تامین هزینه‌های عادی خود روبه‌رو است.

۲ چاقوکشی بازتاب‌یافته در اخبار هشت روز

پس از بازتاب گسترده خبر چاقوکشی بر روی سکوی تماشاگران فوتبال در پی شکست تیم استقلال از صنعت نفت در آبادان، با گذشت هشت روز این ماجرا، روزنامه جهان صنعت در شماره دوشنبه خود از چاقوکشی در جشنواره تئاتر یاسوج خبر داد.

جهان صنعت می‌نویسد: «ماجرا از این قرار بود که عده‌ای از افراد حاضر در اختتامیه جشنواره، برای اعتراض به نتایج داوری، دست به چاقو شدند و در برابر چشمان معاون وزیر ارشاد با یکدیگر درگیر و با واکنش مسئولان انتظامی مواجه شدند.»

روزنامه کیهان نیز در مورد این خبر می‌نویسد که جمعی از هنرمندان بعد از اعلام گروه‌ها و نفرات برتر این جشنواره به محل برگزاری نشست خبری حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هجوم برده و اعتراض خود را با داد و هیاهو نسبت به داوری اعلام کردند.

پس از آنکه این اعتراض‌ها به درگیری فیزیکی منجر شد، این هنرمندان با استفاده از چاقو و قمه به فرزاد عدالت یکی از هنرمندان شهرستان کهکیلویه حمله کردند که وی به شدت زخمی شده و هم‌اینک در حالت کما به‌سر می‌برد.

۱۰ فروند هواپیمای تولید داخل به جای ۵۰ فروند

به نوشته شماره روز دوشنبه روزنامه جهان صنعت، رئیس فراکسیون هوافضای مجلس خبر داد که پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز تولید هواپیمای ۱۴۰ در ایران، در حالی که تاکنون باید ۵۰ فروند از این هواپیما در صنعت هوایی مشغول به کار باشد، «به خاطر مشکلات پیش آمده» در عمل تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ فروند از این هواپیما تولید شده‌است.

به گفته محمدکریم عابدی، اعضای کمیسیون امنیت ملی برای اطمینان‌بخشی به هموطنان سفری از اصفهان به مشهد با این هواپیما انجام دادند و هم‌اکنون نیز بسیاری از مسئولان پروازهای کاری خود را با این هواپیما انجام می‌دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم‌چنین از قرار گرفتن هواپیماهای اختصاصی ۲ تا ۸ نفره در اختیار مسئولان مراکز استان‌ها در آینده خبر داد. به گفته او این امر هم‌اکنون در شرکت هوایی فجر و شرکت مادر تخصصی هواپیما در حال پی‌گیری است.

۲ برابر شدن صادرات فرش ایران

به نوشته جام جم آن‌لاین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران، صادرات فرش در شش ماهه نخست سال جاری را دو برابر صادرات سال گذشته اعلام کرد و افزود: کانادا و مکزیک از جمله بازارهای جدید صادراتی فرش ایران هستند.

اکبر هریسچیان با تأکید بر تداوم صادرات فرش ایران به آمریکا گفت: «با وجود وضعیت نامساعد اقتصاد جهانی‌، استقبال از فرش ایرانی در سال جاری بسیار خوب است.»

به گفته وی صادرات فرش ایران در سال ۸۸ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده‌است.

۴۵ درصد عقب ماندن از طرح توسعه زراعت چوب

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران گفت: در بخش گسترش زراعت چوب ۵۵ درصد برنامه چهارم توسعه محقق شده‌است.

به گفته این مسئول از مجموع ۱۰۰ هزار هکتار زراعت چوب پیش‌بینی شده برای سال‌های برنامه چهارم، تنها ۵۴٫۹ هزار هکتار آن انجام شده‌است.

وی عدم هماهنگی لازم در اعطای تسهیلات به متقاضیان اجرای طرح، نوسان رشد قیمت چوب و افزایش هزینه‌های تولید و ضعف رقابتی این بخش با فعالیت‌های زراعی - باغی، و بروز خشکسالی و سرمای بی‌سابقه را از دلایل عقب بودن این بخش نسبت به برنامه یادشده ذکر کرد.
XS
SM
MD
LG