لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

انفجار دو بمب در یکی از مراکز پرتردد پایتخت سوئد


پلیس جنایی سوئد در حال بررسی جنازه فردی است که گمان می‌رود بمبگذار روز شنبه در استکهلم بوده‌است.
پلیس جنایی سوئد در حال بررسی جنازه فردی است که گمان می‌رود بمبگذار روز شنبه در استکهلم بوده‌است.
انفجار دو بمب در یکی از مراکز پرتردد شهر استکهلم، پایتخت سوئد، باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو تن دیگر شد. برخی گزارش‌ها فرد کشته شده را خود فرد بمبگذار اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه سوئد این انفجارها را اقدامی «تروریستی» نامید که می‌توانست پیامدهای «فاجعه‌آمیزی» به بار آورد.

بنا بر این گزارش، انفجارهای عصر روز شنبه دقایقی پس از آن رخ داد که سازمان اطلاعات سوئد و خبرگزاری‌های سوئدی «تی‌تی» پیامی مرتبط با این اقدام دریافت کرده‌بودند.

در این پیام که به زبان‌های سوئدی و عربی ایمیل شده بود، حضور ۵۰۰ سرباز سوئدی در افغانستان و کاریکاتور کاریکاتوریست سوئدی لارس ویلکس با موضوع محمد، پیامبر اسلام، محکوم شده و تهدید شده‌بود که حملاتی مرگبار در سوئد رخ خواهد داد.

این پیام همچنین از «مجاهدین اسلام» خواسته‌است که در سوئد و اروپا «به پا خیزند.»

نخستین انفجار در یک خودرو اتفاق افتاد که در چهار راهی پرتردد در مرکز شهر استکهلم پارک شده‌بود و باعث زخمی شدن دو نفر شد. چند دقیقه پس از آن، در چند صد متری انفجار نخست، انفجار دیگری رخ داد که به گفته سخنگوی پلیس سوئد، مأموران در محل آن جسد مردی را یافته‌اند.

کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد در یک پیام توییتری در باره این انفجارها نوشت: «اقدامی بسیار نگران‌کننده برای انجام یک حمله تروریستی در بخش شلوغی از شهر استکهلم. این اقدام ناکام ماند اما می‌توانست به فاجعه‌ای واقعی تبدیل شود.»

مقام‌های سوئدی هنوز از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این انفجارها خودداری می‌کنند اما در رسانه‌ها جزئیات تأیید نشده‌ای انتشار یافته‌است.

به نوشته روزنامه سوئدی «آفتون‌بلادِت» فرد بمبگذار، شش بمب لوله‌ای را به بدن خود بسته بوده‌است که تنها یکی از آنها عمل کرده‌است. به نوشته این روزنامه، شاهدان عینی می‌گویند که او پیش از انفجار جمله‌ای را به زبان عربی فریاد زده‌است.

هنوز هیچ گروه یا سازمانی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته‌است.

ماگنوس رانستورپ، کارشناس مطرح مسائل تروریسم در سوئد به رسانه‌ها گفته‌است که به باور او، این عمل یک اقدام یک‌نفره بوده‌است.

پیش از این سازمان اطلاعات سوئد از اول ماه اکتبر، سطح وضعیت خطر تروریسم در این کشور را از «وضعیت کم‌خطر» به «وضعیت خطر بیشتر» افزایش داده‌بود.
XS
SM
MD
LG