لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

توافق دولت مصر و مخالفان برای ایجاد کمیته اصلاح قانون اساسی


عمر سلیمان، معاون حسنی مبارک
عمر سلیمان، معاون حسنی مبارک
گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان مذاکرات روز یکشنبه میان معاون رئیس‌جمهور مصر با احزاب مخالف دولت، طرفین به توافق رسیده‌اند که تا حداکثر یک ماه دیگر، با تشکیل کمیته‌ای، اصلاحاتی در قانون اساسی این کشور ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مجدی راضی، سخنگوی دولت مصر روز یک شنبه اعلام کرد که مذاکره کنندگان توافق کرده‌اند تا به منظور ایجاد اصلاحاتی در قانون اساسی، تا پیش از نخستین هفته ماه مارس کمیته‌ای متشکل از مقامات سیاسی و قضایی در این کشور ایجاد شود.

بر اساس تصاویر نمایش داده شده از سوی تلویزیون رسمی مصر، در نشست روز یکشنبه، عمر سلیمان، معاون حسنی مبارک با برخی از سران احزاب مخالف از جمله محمد مرسی، از رهبران ارشد اخوان المسلمین، اعضای گروه‌های سکولار، نجیب ساویرس، تاجر بزرگ مصری و برخی از نمایندگان معترضان میدان تحریر (آزادی) حضور داشتند.

خالد عبدالحمید، یکی از نمایندگان تظاهرات کنندگان، پیشتر گفته بود که معترضین حاضر در میدان تحریر یک گروه ۱۰ نفره به نام «ائتلاف جوانان انقلاب مصر» متشکل از جوانان و نمایندگان اخوان المسلمین تشکیل داد‌ه‌اند تا از طریق این گروه با دولت مذاکره کنند.

به گزارش رویترز آقای سلیمان در دیدار با نمایندگان معترضان میدان تحریر، ضمن قدردانی از تظاهرات مسالمت‌آمیزشان، از معترضان خواسته است تا برای بازگرداندن مصر به وضعیت عادی، به منازلشان بازگردند.

رویترز همچنین می‌افزاید که عمر سلیمان روز شنبه نیز با افراد مستقل مخالف دولت از جمله ضیا رشوان، از اعضای مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام، احمد کمال، عمرو حمزاوی، تحلیلگر سیاسی و مدیر پژوهش مرکز مطالعات کارنگی در بیروت و احمد کمال ابوالمجد، وکیل و استاد دانشگاه در قاهره دیدار کرد.

ضیا رشوان در مورد این دیدار به خبرگزاری رویترز گفته است این گروه که نام «شورای خردمندان» را برای خود برگزیده، پیشنهاد داده است که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بعدی در ماه سپتامبر، حسنی مبارک تمامی مسئولیت‌های خود را به عمر سلیمان واگذار کرده و خود نیز در این مدت به صورت نمادین و تشریفاتی در دولت باقی بماند.

این گفت‌و‌گوها در حالی صورت گرفته است که به نوشته آسوشیتد پرس، روز یکشنبه و در سیزدهمین روز اعتراضات مردم به دولت حسنی مبارک، حدود پنج هزار نفر از معترضان در میدان تحریر مصر گرد هم آمده و بار دیگر خواستار برکناری حسنی مبارک از سمت ریاست جمهوری شدند.
XS
SM
MD
LG