لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

دهها هزار تظاهر کننده در میدان تحریر؛ دولت برنامه انتقال قدرت ارائه کرد


در حالی دولت مصر اعلام کرده‌ است، برنامه‌ای برای انتقال «مسالمت‌آمیز»
قدرت آماده کرده است، ده‌ها هزار نفر از معترضان یک بار دیگر در میدان التحریر قاهره گرد هم آمده و خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر، روز سه‌شنبه اعلام کرد، دولت این کشور برنامه‌ای را برای انتقال «مسالمت‌آمیز» قدرت در این کشور آماده کرده است.

وی همچنین قول داده است، دولت مصر کسانی را که در تظاهرات ضد دولتی در دو هفته گذشته در این کشور شرکت کرده‌اند، تحت تعقیب قرار نخواهد داد.

این در حالی است که معترضان با نادیده گرفتن وعده‌های دولت، روز سه‌شنبه نیز به تظاهرات خود ادامه دادند و در این روز ده‌ها هزار نفر در میدان التحریر (آزادی) قاهره گرد هم آمده و خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک شده‌اند.

شبکه انگلیسی‌ زبان الجزیره شمار تظاهرکنندگان روز سه‌شنبه در قاهره را صدها هزار نفر اعلام کرده و افزوده است، بسیاری از تظاهرکنندگان برای نخستین بار به جمع معترضان پیوسته‌اند.

مخالفان حکومت مصر همچنین اعلام کرده‌اند، روز جمعه نیز یک تظاهرات «میلیونی» علیه دولت برگزار خواهند کرد.

ادامه اعتراض‌ها در مصر در حالی است که روز دوشنبه دولت مصر از افزایش ۱۵ درصدی دستمزدها در این کشور خبر داده و برخی گزارش‌ها از عادی شدن اوضاع در مصر حکایت داشت.

با این همه گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین، که یکی از عمده‌ترین گروه‌های مخالف دولت مصر به شمار می‌آید، روز دوشنبه اعلام کرده بود، قصد دارد، درخصوص ادامه گفت‌وگوها با دولت حسنی مبارک بازنگری کند.

نخستین دور گفت و گوها میان گروه‌های مخالف و دولت روز یکشنبه برگزار شده بود و پس از پایان این گفت و گوها دولت مصر با انتشار بیانیه‌ای از توافق دو طرف برای تشکیل شورایی با هدف اصلاح قانون اساسی خبر داده بود.

با این حال مخالفان دولت وعده‌های اعلام شده از سوی دولت را برای انجام اصلاحات در این کشور «ناکافی»‌ دانسته و مهم‌ترین خواسته خود را کناره‌گیری حسنی مبارک یا واگذاری اختیارات وی به عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور، اعلام کرده بودند.

در همین حال روز سه‌شنبه و به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره آزادی وائل غُنیم، از مدیران ارشد اجرایی شرکت گوگل در خاورمیانه، که نقش عمده‌ای در سازماندهی تظاهرات ضد دولتی در مصر از طریق فییس‌بوک ایفا کرده بود، فعالان سیاسی، وبلاگ‌ نویس‌ها و معترضان خواستار ادامه راهپیمایی‌های گسترده در سراسر مصر شده‌اند.
XS
SM
MD
LG