لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

اوباما خواستار تحقیق پاکستان درباره «شبکه حامی» بن‌لادن شد


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، می گوید که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در مدت حضور خود در پاکستان از حمایت شبکه‌ای در این کشور برخوردار بوده است. وی از دولت اسلام آباد خواست تا در این زمینه تحقیق کند.

رئیس جمهور آمریکا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در این باره اظهار داشته است: «ما بر این باور هستیم که شبکه‌ای در پاکستان وجود داشت که از بن‌لادن حمایت می‌کرد.»

باراک اوباما در عین حال افزوده است: «اما ما از ماهیت این شبکه پشتیبانی کننده و این که شامل چه کسانی بوده، چیزی نمی‌دانیم. ما نمی‌دانیم که آیا افرادی در حکومت پاکستان یا خارج از حکومت در این شبکه حضور داشته‌اند.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اعلام این که دولت وی در باره این شبکه تحقیق خواهد کرد، گفته است: «مهم‌تر آن است که حکومت پاکستان باید در این باره تحقیق کند.»

نیروهای ویژه ارتش آمریکا بامداد روز دوشنبه هفته گذشته در یک عملیات کماندویی اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، و طراح حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در منطقه‌ای در نزدیکی یک شهر نظامی‌نشین در اطراف اسلام‌آباد، به قتل رسانده و جسد وی را نیز با خود بردند.

کماندوهای آمریکایی همچنین در این عملیات شمار زیادی سی‌دی، فیلم، حافظه‌های رایانه و اسناد دیگر از محل اختفای رهبر شبکه القاعده به دست آورده‌اند که انتظار می‌رود، از جمله حاوی اطلاعاتی درباره ساختار القاعده و نیز برنامه‌ حمله‌های بعدی این گروه باشد.

در این میان اقامت چند ساله اسامه بن‌لادن در یک شهر نظامی و در نزدیکی آکادمی ارتش پاکستان، به ویژه در میان قانونگذاران آمریکایی به تردیدها درباره احتمال ارتباط عناصری در سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان با رهبر القاعده دامن زده است.

هر چند مقام‌های عالی‌رتبه پاکستان، از جمله رئیس جمهور این کشور، هر گونه ارتباط این کشور را با اسامه بن‌لادن تکذیب کرده‌اند، با این حال برخی از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار تعلیق پرداخت کمک‌های آمریکا به پاکستان شده‌اند.

در این میان تام دانیلون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط مستقیم دستگاه‌های حکومتی پاکستان با رهبر القاعده به دست نیامده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «من هیچ گونه سند و مدرکی ندیده‌ام که نشان دهد مقام‌های سیاسی، نظامی یا اطلاعاتی پاکستان از (حضور) بن‌لادن اطلاع قبلی داشته‌اند.»
XS
SM
MD
LG