لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

ایران نسبت به پیامدهای ارائه قطعنامه «توطئه ترور» سفیر عربستان هشدار داد


محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد.
محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد.
محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رییس مجمع عمومی و دبیرکل این سازمان، در مورد تبعات ارائه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی با موضوع اتهام ترور سفیر عربستان در آمریکا، هشدار داد.

بنا بر گزارش‌ها، روز چهارشنبه متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی آمریکا و عربستان در محکومیت آنچه توطئه ترور سفیر عربستان سعودی نامیده شده است در دبیرخانه سازمان ملل ثبت و توزیع شد.

ایالات متحده آمریکا، ایران را متهم کرده‌است که دو شهروند آن قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. تهران این اتهام را به شدت رد کرده و آن را ساخته و پرداخته آمریکا دانسته‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد خزاعی روز چهارشنبه در واکنش به ارائه پیش‌نویس قطعنامه از سوی آمریکا و عربستان، این اقدام را «تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه‌ توصیف کرد» و نسبت به پیامدهای آن هشدار داد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه خود این اقدام را «در نوع خود بی‌سابقه و بدعتی خطرناک، غیرقابل قبول و باعث هتک حیثیت آن سازمان» دانست.

وی با اظهار اینکه «ارائه‌کنندگان پیش‌نویس قطعنامه مذکور تمامی هنجارها و رویه‌های سازمان ملل متحد را نادیده گرفته‌اند» افزود: «آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که صرفا بر مبنای ادعاهای نادرست علیه یک عضو دیگر سازمان ملل متحد شکل گرفته، هیچ هدفی جز پیشبرد سیاست‌های کوتاه‌بینانه خود از طریق استفاده ابزاری از مجمع عمومی این سازمان ندارد.»

عربستان سعودی روز شنبه، ۲۳ مهرماه، به طور رسمی از بان‌ گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، درخواست کرد تا شورای امنیت را در جریان آنچه «توطئه نفرت‌بار» برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن نامید، قرار دهد.

ترکی الفیصل، رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان و برادرزاده ملک عبدالله، پادشاه عربستان، روز سه‌شنبه طی سخنانی در واشینگتن، گفت که «شواهد فراوان و اسفباری» در دست است که نشان می‌دهد ایران در پشت قضیه طرح ترور سفیر عربستان است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش خود به اتهام توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، این اتهام را «مهمل و بی‌معنا» خوانده و گفته‌است که «این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت».

وی در سخنانی دیگر گفته‌است که ايران «۱۰۰ سند غير قابل خدشه از نقش آمريکا در هدايت ترورها و تروريست‌ها در ايران و منطقه» دارد که با ارائه اين صد سند، «آبروی آمريکا و مدعيان حقوق بشر» را خواهد برد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به اظهارات آمریکا در خصوص این توطئه ترور، آمریکا را به جوسازی متهم کرد و با تأکید بر این‌که «ترور کار آدم‌های بی‌فرهنگ است»، گفت ملت «بافرهنگ» ایران نیازی به ترور ندارد.

تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران در هفته‌های اخیر با مطرح شدن اتهام طرح توطئه یادشده و هم‌چنین گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن از ابعاد «احتمالی نظامی» در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی «جدی» شده افزایش یافته‌است.
XS
SM
MD
LG