لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

نیروهای بشار اسد حومه شرقی دمشق را از مخالفان باز پس گرفتند


عِربین، در حومه دمشق، در میان درگیری‌ها. ۲۰ ژانویه ۲۰۱۲.
عِربین، در حومه دمشق، در میان درگیری‌ها. ۲۰ ژانویه ۲۰۱۲.
گزارش‌ها حاکی است که نیروهای دولتی سوریه روز دوشنبه حومه شرقی دمشق را از مخالفان دولت بازپس گرفته‌اند و خبرگزاری‌ها همچنین از کشته شدن سرهنگ حسین هَرموش، از فرماندهان «ارتش آزاد سوریه» خبر داده اند.

«ارتش آزاد سوریه» متشکل از نیروهای جداشده از ارتش بشار اسد است که با جناح‌های مختلف مخالف رییس جمهوری سوریه در ارتباط است؛ ارتش آزاد سوریه در دو روز اخیر موفق شده‌بود تا هشت کیلومتری دمشق، مرکز قدرت بشار اسد، پیشروی کند.

بنا بر گزارش‌ها، پس از دو روز درگیری سنگین در حومه شرقی دمشق، که میان دو ارتش یادشده رخ داد نیروهای دولتی با اعزام خودروهای زرهی و توپخانه به این مناطق، هم‌اینک موفق به بازپس گرفتن چند منطقه ازجمله «غوطه» و «حَموریه» شده‌اند و درگیری‌ها در منطقه صَبقا در شرق دمشق ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که نیروهای دولتی در حومه‌های شرقی دمشق «تک‌تیراندازانی مستقر کرده‌اند که به سوی هر جنبنده‌ای تیراندازی می‌کنند.»

نیروهای بشار اسد حومه شرقی دمشق را از مخالفان باز پس گرفتند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:46 0:00


این سازمان گزارش می‌دهد که در درگیری‌های روز دوشنبه در مناطق مختلف سوریه دست‌کم ۱۳ غیرنظامی و شش تن از نیروهای انتظامی دولتی کشته‌ شده‌اند.

بنا بر این گزارش، ۹ تن از غیرنظامیان کشته شده در این روز به دنبال حمله نیروهای دولتی به شهر حمص در مرکز سوریه جان خود را از دست داده‌اند و یکی از آنها دختر جوانی است که با شلیک یک سرباز در یک پاسگاه ایست‌ بازرسی جان باخته‌ است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای نوشت که روز دوشنبه مخالفان دولت به مینی‌بوسی حامل نیروهای انتظامی دولتی که برای دستگیری مخالفان در اطراف دمشق اعزام شده بودند حمله کردند و همه شش سرنشین آن را کشتند.

دیده بان حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است، همچنین می‌گوید که روز یک‌شنبه دست کم ۶۶ تن در نقاط مختلف سوریه کشته شده‌اند که ۲۶ تن از آنان غیرنظامی بودند.

اتحادیه عرب هفته گذشته با ارائه طرح صلحی برای پایان دادن به بیش از ۱۰ ماه بحران در سوریه، از بشار اسد رییس جمهوری این کشور اختیارات ریاست جمهوری را به معاون اول خود واگذار کند.

حکومت سوریه طرح اتحادیه عرب برای واگذاری قدرت به معاون اسد را «وقیحانه» خواند و آن را رد کرد اما اتحادیه عرب گفته‌است طرح را برای به دست آوردن پشتیبانی جامعه جهانی، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد.

اتحادیه عرب هم‌اینک فعالیت ناظران خود در سوریه را به دلیل اوج گیری خشونت‌ها در این کشور، به حال تعلیق در آورده‌است.
XS
SM
MD
LG