لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

اوباما: در صورت شکست مذاکرات تحريم های بيشتر در انتظار ايران است


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز يکشنبه در سخنانی گفت که اگر گفت و گوهای هسته ای با ايران در ماه های آينده به پيشرفتی منجر نشود تحريم های بيشتری در انتظار ايران خواهد بود. به نظر می رسد سخنان اوباما واکنش به اظهارات نخست وزير اسرائيل است که از دادن فرصت به ايران انتقاد کرده بود.

آقای اوباما که برای شرکت در نشست کشورهای قاره آمريکا به کلمبيا سفر کرده است، در نشستی خبری در شهر کارتخنا گفت: «مذاکرات ميان ايران و شش قدرت جهانی که از روز شنبه از سر گرفته شد طولانی مدت نخواهد بود و از ايران می خواهم که دست به اقدام بزند.»

وی اظهار داشت: «ما منتظر می مانيم تا ببينيم چه پيشرفت هايی حاصل می شود. زمان در حال سپری شدن است و من به ايران و شرکای مذاکره کننده خود يادآوری می کنم که قرار نيست اين گفت و گوها به روندی کشدار تبدیل شود.»

سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران که رياست هيات مذاکره کننده هسته ای تهران را با گروه پنج به علاوه يک بر عهده دارد روز شنبه، ۲۶ فروردين ماه، دور تازه گفت و گوهای خود را با نمايندگان اين گروه در استانبول ترکيه آغاز کرد.

اين مذاکرات پس از يکسال توقف در گفت و گوهای طرفين انجام شد و هدف آن پيدا کردن راه حلی برای برنامه هسته ای ايران است که کشورهای غربی معتقدند در پوشش آن، به دنبال ساخت سلاح اتمی است.

آقای جليلی مذاکرات استانبول را «موفق» ارزيابی کرده و گفته است: «در مجموع آنچه که امروز (شنبه) صورت گرفت با توجه به اينکه بر مبنای رويکرد و راهبرد گفت ‌و گو و همکاری بود، توانست موفق باشد و رو به جلو باشد؛ التزام به اين رويکرد می‌تواند به گفت‌وگوهای آينده شکل بدهد و موفقيت آنها را هم تضمين کند.»

نمايندگان گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، فرانسه، چين و بريتانيا همراه با آلمان در نشست روز شنبه خود توافق کردند که دور بعدی مذاکرات با ايران در بغداد و در روز ۲۳ می انجام شود.

تعيين اين تاريخ با واکنش بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روبرو شد و وی روز یکشنبه تاکيد کرد: «بسيار حياتی است که ايران همين حالا برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند.»

آقای نتانياهو گفت: «احساس اوليه من اين است که ايران يک امتيازی گرفته است. اين کشور پنج هفته ديگر فرصت دارد تا بدون هيچگونه محدوديت و مانعی به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد.»

ظرف يکسال گذشته اسرائيل و آمريکا بارها به ايران هشدار داده اند که در صورت تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای از اقدام نظامی برای متوقف کردن بلندپروازی های تهران استفاده خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما که قرار است در انتخابات ماه نوامبر آمريکا بخت خود را برای دور دوم رياست جمهوری اين کشور بيازمايد مايل نيست که با ايران وارد درگيری نظامی شود. وی در عين حال اعلام کرده است که قصد دارد تا نيروهای آمريکايی را از افغانستان خارج کند.

رييس جمهوری آمريکا در کنفرانس خبری روز یکشنبه خود گفت که هنوز فرصت برای کاهش تنش ها در ارتباط با برنامه هسته ای ايران وجود دارد.

وی اظهار داشت: «هنوز دريچه ای برای حل ديپلماتيک منازعه وجود دارد. اين دريچه در حال بسته شدن است و ايران بايد از اين فرصت استفاده کند.»
XS
SM
MD
LG