لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

لاریجانی: منشاء گرانی‌ها، اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها است


Nov2011
Nov2011
علی لاريجانی، رييس‌ مجلس، منشا اصلی گرانی‌های اخير را اجرای نادرست قانون هدفمندی يارانه‌ها، اتخاذ تدابير نادرست و همکاری نکردن بانک‌ها با صنايع دانست.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، او با تاکيد بر اينکه بروز مشکلات و گرانی‌های اخير قابل پيش‌بينی بود، افزود: دامداران و مرغداران از ۸ ماه پيش نسبت به نبود علوفه و کنجاله هشدار داده بودند، اما به علت بی‌توجهی، الآن اين موضوع جدی شده است.

در ماه های اخیر، انتقادهای زیادی به قانون هدفمندی یارانه‌ها وارد شده است و از جمله تشکل های کارگری اجرای آن را به زیان میلیون‌ها کارگر ایرانی دانسته‌اند.
در گزارش دیگری به نوشته سايت خانه ملت، علی لاريجانی در پاسخ به سئواالی درباره نقش مجلس در کنترل گرانی‌های اخير گفت: مجلس تنها می‌تواند در امر نظارت به دولت کمک کند تا اين مسئله حل شود، زيرا ريشه گرانی جنبه تقنينی ندارد بلکه ساز و کار مديريتی کشور بايد برای رفع اين موضوع اصلاح شود.
رئيس مجلس همچنين از برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان دولتی و نمايندگان مجلس درباره اين موضوع در روز دوشنبه و يا چهارشنبه هفته جاری خبر داد.
انتقاد آقای لاريجانی از گرانی‌ها ادامه انتقادهايی است که منتقدان محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، به مديريت اقتصادی دولت او وارد کرده‌اند.
از جمله به گزارش سايت خانه ملت، محمد سقايی، عضو کميسيون انرژی مجلس، گفت: «در اواخر سال گذشته در خصوص اين که کشور تا چند ماه آينده با بحران کمبود مرغ روبه رو می‌شود، به وزير جهاد کشاورزی تذکر داديم اما وزير توجهی به مسئله نکرد.»
خبرگزاری ايلنا نيز در گزارشی به دلايلی از جمله به هم ريختگی در بازار علوفه، کمبود خوراک دام و طيور و مواد اوليه و تحريم‌های خارجی اشاره کرده است.
بحث تحريم در شرايطی مطرح شده است که به گزارش خبرگزاری فارس، محمد رضا رحيمی، معاون اول محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، تحريم‌ها را لطف خدا دانسته و گفته است: «ما هرچه داريم در قبال مخالفت‌ آمريکايی‌ها، صهيونيست‌ها و تحريم‌های آنان به دست آورديم.»
به گزارش سايت خبرآنلاين، وی چند روز پيش گفته بود که گرانی مرغ در ايران القاء دشمن است و دانش‌آموزان بايد والدين خود را توجيه کنند که تحريم‌های غرب عليه مردم است نه دولت.
در همين حال، به گزارش خبرگزاری ايسنا و شبکه تلويزيونی استان قم، آيت الله ناصر مکارم شيرازی، از مراجع تقليد در قم، در سخنانی در مورد گرانی مرغ گفت: مردم هم در اين زمينه نبايد خيلی برای تامين برخی مواد غذايی اصرار کنند و افزود: در حالی که اگر گوشت مرغ نخورند، خيلی مسئله مهمی نيست.
او اضافه کرد: بيشتر اطبا گفته‌اند که مواد گوشتی غذای مناسبی برای انسان نيست و نبايد افراط کرد؛ تنها مقدار کمی لازم است.
آيت لله مکارم شيرازی همچنين اشاره کرد که تصميم گرفته است گوشت مرغ نخورد و گفت: مردم هم می‌توانند با جمع و جور کردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهيم باشند و البته دولت هم بايد برای برطرف کردن گرانی‌ها کمر همت ببندد.
در ادامه چنين توصيه‌هايی، فردوس حاجيان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی، روز سه شنبه را برای دانشگاهيان اين واحد، روز بدون مرغ اعلام کرد.
به گزارش ايلنا، وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به حمايت از دولت و معيشت مردم و مقابله با گرانفروشی و واسطه‌گری از مصرف گوشت مرغ در روز سه شنبه به صورت نمادين خودداری می‌کند.
بر اساس اين گزارش، حسين مهاجران، رئيس اتحاديه ميوه و تره بار، نيز در سخنانی در مورد افزايش ۲۵ درصدی قيمت سبزيجات گفت که مردم به جای استفاده از اسفناج در سبزی آش می‌توانند از برگ چغندر استفاده کنند که قيمت آن کمتر از ۸۰۰ تومان است.
اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌ها در ايران، وعده مقام‌های دولتی و مسئولان اتحاديه‌های توليدکنندگان در مورد کاهش قيمت‌ها ادامه دارد.
از جمله، به گزارش ايلنا، محمد يوسفی، رييس انجمن مرغداران گوشتی تهران گفته است: در هفته آينده، قيمت مرغ در بازار کاهش می‌يابد؛ وعده ای که به گزارش خبرگزاری مهر، مقام‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه های گذشته بارها آن را تکرار کردند؛ اما در عمل، خريداران و مصرف کنندگان تنها شاهد افزايش قيمت ها بودند.
د رهمین باره، به نوشته سايت خانه ملت، محمد حسن‌نژاد، عضو کميسيون اقتصادی مجلس با بيان اين که قيمت محصولات لبنی هيچگاه به قيمت پيشين برنمی‌گردد، افزود: «با توجه به گران شدن ارز و افزايش قيمت نهاده‌های دامی، کاهش قيمت شير و محصولات لبنی شبيه يک روياست؛ مگر اين که دولت اقدامی در اين زمينه انجام دهد.»
با ادامه اين وضع، خبرگزاری مهر به نقل از حسين مقدم نيا، مديرعامل اتحاديه سراسری مرغداران گوشتی ايران، نوشت که اتحاديه‌ها و تشکل‌های مرغداران گوشتی روز سه شنبه جلسه ويژه‌ای را با حضور مسئولان مربوطه در رياست جمهوری برگزار خواهند کرد.
بر اساس اين گزارش، شاهين محمد صادقی، عضو هيات رئيسه مجلس، اعلام کرد که قرار است وزير جهاد کشاورزی و وزير صنعت، معدن و تجارت برای ارايه گزارشی از وضعيت و گرانی قيمت‌ها، واردات، شرايط موجود قيمت‌ها و اقدامات انجام شده برای تامين مايحتاج ضروری مردم به نمايندگان در مجلس حاضر ‌شوند.
XS
SM
MD
LG