لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

آغاز نشست اتحادیه اروپا برای بررسی بحران سوریه


وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی راه‌های کمک به اپوزیسیون سوریه و همچنین شدت گرفتن نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران، از روز جمعه نشستی غیر رسمی و دو روزه را در قبرس آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نشست در حالی روز جمعه، ۱۷ شهریورماه، در پافوس، واقع در جنوب غرب قبرس آغاز شده است که کاترین اشتون، مسئول سیاست اتحادیه اروپا، بحران سوریه را به عنوان موضوع اصلی در دستور کار این گفت‌و‌گوها قرار داده است.

انتظار می‌رود فرانسه در جریان این نشست بر لزوم یافتن راه‌هایی برای انتقال دارو، پول و سایر نیازهای شهروندی به مناطقی که شهروندان و شورشیان در آن‌جا تحت فشار نیروهای دولتی قرار دارند، تأکید کند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، روز پنج‌شنبه، ۱۶ شهریورماه، پس از دیدار با نخست وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد که فرانسه و بریتانیا معتقدند روند انتقال قدرت سیاسی در سوریه و تشکیل دولت جدید، باید سرعت بگیرد.

یک منبع دیپلماتیک ۱۵ شهریورماه به خبرگزاری رویترز گفته بود که فرانسه کمک‌های خود به مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح بشار اسد در سوریه را آغاز کرده و احتمال دارد به شورشیان سلاح سنگین تحویل دهد.

این منبع افزوده بود که پاریس در حال بررسی ارسال توپخانه سنگین به مخالفان بشار اسد به منظور حمایت از این مناطق در مقابل حملات نیروهای دولتی است و تأکید کرده بود که فرانسه ارائه کمک و پول به سه استان سوریه را آغاز کرده است.

۱۸ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه اتحاديه عرب و سازمان ملل در امور سوريه، می‌گويد شمار تلفات و عمق خرابی‌ها در این کشور «فاجعه‌بار» است.

در همین حال فعالان حقوق بشر شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های سوریه را حدود «۲۰ هزار تن» تخمین می‌زنند، با این‌ حال آمار دقیقی در این باره در دست نیست.

يونيسف، صندوق کودکان سازمان ملل، ۱۲ شهریورماه اعلام کرد که در یک هفته گذشته (۵ تا ۱۱ شهریورماه)، دست‌کم هزار و ششصد نفر در اين کشور کشته شده‌اند.

همچنین آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گويد تنها در ماه اوت، يکصد هزار نفر در اثر شدت گرفتن درگيري‌ها در سوريه، ناچار به ترک خانه و کشور و پناه بردن به کشورهای همسايه شده‌اند.
XS
SM
MD
LG