لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

تاجزاده: خاتمی باید نامزد شود؛ از محبوبیت وی عصبانی‌اند


مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی، در یادداشتی خواستار افزایش دعوت‌ها از محمد خاتمی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده شده است. او نوشته که «محبوبیت و مقبولیت» آقای خاتمی افزایش یافته و «اقتدارگرایان از این عصبانی هستند.»

مصطفی تاجزاده در یادداشتی که از زندان اوین فرستاده و روز ۲۱ اسفند در وبسایت نوروز ارگان حزب مشارکت منتشر شده، بر لزوم نامزدشدن محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده تاکید کرده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره دعوت گروهی از اصلاح‌طلبان در داخل ایران از محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، دو رئیس جمهور سابق ایران، برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری منتشر شده بود. انتخابات آینده قرار است ۲۴ خرداد ۹۲ برگزار شود.

این عضو ارشد دو تشکل اصلاح‌طلب حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از خرداد ۸۸ در بازداشت و حبس به سر می‌برد، خواهان گسترش دعوت از محمد خاتمی برای نامزدی در انتخابات شده است.

آقای تاجزاده نوشته است: «آقای خاتمی باید بداند که هرگز نمی تواند نسبت به سرنوشت میهن و آئین و آینده ایرانیان در این شرایط حساس بی‌تفاوت باشد و خدای ناکرده غفلت و کوتاهی کند.»

محمد خاتمی روز ۲۰ اسفند گفت که اصلاح‌طلبان برای «نجات کشور» هم دارای «برنامه» هستند و هم دارای افرادی که بتوانند این برنامه را به اجرا برسانند.

آقای خاتمی همچنین بدون اشاره مستقیم به دعوت‌ها از او برای نامزدی در انتخابات گفت: «در مورد تصمیم‌گیری من اصلا نگران نباشید. من یک فرد در مجموعه عظیم اصلاح‌طلبان هستم و نظر خودم را دارم و در عین حال در عمل به نظر جمع، که امیدوارم اجماعی باشد، احترام می‌گذارم.»

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در دولت محمد خاتمی، پیش‌بینی کرده است: «اقتدارگراها از ترس ملت جرأت رد صلاحیت ندارند چرا که دیده‌اند مردم نسبت به رأی خود به ویژه در این شرایط بحرانی کنونی، حساسیت زیادی خواهند داشت.»

به نوشته معاون سیاسی وزیر کشور دولت آقای خاتمی، «محبوبیت و مقبولیت» این رئیس جمهور سابق ایران افزایش پیدا کرده است و « افزایش حملات اقتدارگرایان به اصلاح‌طلبان، به خاطر عصبانیت آنان از همین است.»

پنجشنبه هفته پیش ۱۷اسفندماه وزیر اطلاعات ایران در اشاره غیرمستقیم به محمد خاتمی و پیشنهادهای گروهی از اصلاح‌طلبان برای نامزدشدن او در انتخابات آینده، این پیشنهاد را «پررویی» خواند و آن را به کشورهای غربی مرتبط کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر مصلحی در یک سخنرانی بدون ذکر مستقیم نام محمد خاتمی، به پیشنهادهای مطرح‌شده برای نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری آینده اشاره کرد و گفت «همه ضد انقلاب در داخل و خارج ایران» در پی نامزدی او هستند.

آقای مصلحی این درخواست‌ها را پروپاگاندای رسانه‌های خارج از کشور خواند و گفت این درخواست‌ها برای کاندیداتوری «یکی از افراد وابسته به ارودگاه فتنه» در حالی مطرح شده است که «او بدهی‌های زیادی به ملت ایران دارد».

آقای خاتمی در سه سال گذشته از منتقدان سرکوب‌های پس از انتخابات بوده است و برخی مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های جریان اصولگرا از او در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام برده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مقامات جمهوری اسلامی از اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها نفر کشته و به گفته خود مقامات انتظامی ایران هزاران نفر بازداشت شدند.

دو نامزد آن انتخابات، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، که به آن اعتراض داشته‌اند، از دو سال پیش در حصر خانگی بوده‌اند. زهرا رهنورد همسر آقای موسوی نیز در این حصر است.

وزیر اطلاعات درباره دعوت از محمد خاتمی برای نامزدی، همچنین گفت این که اعلام شده «گروهی از نخبگان از این فرد دعوت به عمل آوردند... منظور از نخبگان داماد، اقوام نزدیک و هم‌پیالگان این فرد هستند. از طرف دیگر به فتنه‌گران زندانی خط داده‌اند كه آنها هم مكاتبه كنند و بگویند شما حتما كاندیدا شوید و كاری به زندانی بودن ما نداشته باشید.»

مصطفی تاجزاده از زندان اوین نوشته است: «امروز همه نظرسنجی‌ها از وزارت اطلاعات و سپاه گرفته تا صدا و سیما و مجلس نشان می‌دهد که انتخاب اول مردم، خاتمی است.»

پیش از این روزنامه‌های شرق و جهان صنعت از قول محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و از چهره‌های عمده اصول‌"گرا، نوشته بودند که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز هستند.

مصطفی تاجزاده در عین حال که پیش‌بینی کرده است حکومت ایران نتواند محمد خاتمی را رد صلاحیت کند، نوشته است: «حکومت مانند همه نظام‌های استبدادی به جای توجه به خواست اکثریت مردم به سمت بستن فضا پیش رود و دراین مدت شاهد بسته‌شدن روزنامه‌ها، بازداشت افراد و اعمال محدودیت‌های بیشتر در استفاده از اینترنت و ماهواره باشیم.»

این عضو شورای مرکزی حزب مشارکت ایران اسلامی، از احزاب عمده اصلاح‌طلب، به گزارش جدید احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرده و ابراز تاسف است که «عملکرد خشونت‌طلبان، آبروی کشور را در جهان برده است.»

آقای تاجزاده از جمله به حصر خانگی میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی اشاره کرده نوشته است: «تکذیبیه‌های حکومت نمی‌تواند قضاوت‌های جهانی را که براساس مشاهدات عینی و واقعی‌شان است، تغییر دهد.»

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۲۱ اسفند، با متهم کردن ایران به نقض گسترده حقوق بشر گفت که در سال ۲۰۱۲ موارد تعدی به آزادی بیان، اعمال شکنجه و اعدام‌های مخفیانه در ایران افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG