لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

تاجزاده: اگر انتخابات فرمایشی شود، مسئول آن شخص خامنه‌ای است


مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی، در یادداشتی بار دیگر خواستار دعوت از محمد خاتمی برای نامزدی در انتخابات خرداد ۹۲ شده و نوشته است اگر انتخابات آینده «مهندسی‌شده و فرمایشی» شود، مسئولیت آن با شخص رهبر جمهوری اسلامی است.

مصطفی تاجزاده در یادداشتی که از زندان اوین فرستاده و روز ۵ فروردین در وبسایت نوروز ارگان حزب مشارکت منتشر شده، اعلام کرده است که از داخل زندان یک «ستاد انتخاباتی نمادین» برای دعوت از محمد خاتمی تشکیل داده است.

پیش از این گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان در داخل ایران از محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری دعوت کرده‌اند. این انتخابات قرار است کمتر از ۸۰ روز دیگر در ۲۴ خرداد ۹۲ برگزار شود.

این عضو ارشد دو تشکل اصلاح‌طلب حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از خرداد ۸۸ در بازداشت و حبس به سر می‌برد، در یادداشت خود با اشاره به شرایط موجود، بر ضرورت شرکت اصلاح‌طلبان و سبزها با محوریت آقای خاتمی در انتخابات تاکید کرده است و از همه فعالان خواسته است با شعار «دریغ است ایران که ویران شود، کنام پلنگان و شیران شود» از محمد خاتمی دعوت کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور دولت آقای خاتمی از سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی استقبال کرده است که روز اول فروردین گفت در این انتخابات «تنها یک رای» دارد، تاکید کرد که این رای نیز تا لحظه‌ای که به صندوق آرا انداخته می‌شود، مخفی خواهد ماند.

به گفته آقای تاجزاده، «این اولین بار ظرف چهار سال گذشته است که ایشان از موضع رهبری سخنرانی کرده‌اند.»

او ابراز امیدواری کرده است که این سخنان «مقدمه برپایی انتخابات آزاد، سالم، عادلانه و قانونی باشد... ولی اگر این سخنرانی در حد حرف باقی بماند و در عمل انتخاباتی مهندسی شده و یک اسبه و فرمایشی برگزار شود، نه تنها مسئولیت برگزاری چنین انتخاباتی با شخص ایشان خواهد بود بلکه عواقب انتخابات رسوا نیز دامنگیر وی خواهد شد و همه باید مستقیما ایشان را مخاطب و مسئول وضعیت کشور بدانند.»

مصطفی تاجزاده نوشته است که «بازجوها از حضور برخی گروه‌ها در انتخابات آینده نگران شده‌اند.» به نوشته این زندانی سیاسی، با مطرح‌شدن دعوت از محمد خاتمی برای نامزدی، «مرخصی زندانیان سیاسی را لغو کرده‌اند.»

آقای تاجزاده پیش از این در ۲۱ اسفند در یادداشتی خواستار افزایش دعوت‌ها از محمد خاتمی برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده شده بود.

او در آن یادداشت نوشت که «محبوبیت و مقبولیت» آقای خاتمی افزایش یافته و «اقتدارگرایان از این عصبانی هستند.»

آقای تاجزاده نوشته بود: «آقای خاتمی باید بداند که هرگز نمی‌تواند نسبت به سرنوشت میهن و آئین و آینده ایرانیان در این شرایط حساس بی‌تفاوت باشد و خدای ناکرده غفلت و کوتاهی کند.»

چنین تداوم حصر خانگی رهبران آن اعتراض‌ها، مسیر تصمیم‌گیری برای اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را پیچیده‌تر کرده است.

تاکنون شماری از چهره‌های سیاسی، از جمله حسن روحانی، محمدرضا باهنر، محسن رضایی و منوچهر متکی اعلام کرده‌اند که در این انتخابات به عنوان نامزد حاضر خواهند شد.
XS
SM
MD
LG