لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

دادستان آرژانتینی: توافق با ایران در مورد آمیا خلاف قانون اساسی است


البرتو نیسمن یک دادستان آرژانتینی که علیه ایران و حزب‌الله اقامه دعوی کرد
البرتو نیسمن یک دادستان آرژانتینی که علیه ایران و حزب‌الله اقامه دعوی کرد
یک دادستان آرژانتینی، از یک قاضی این کشور خواست که توافق با ایران در مورد انفجار مرکز یهودیان را مغیر با قانون اساسی اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلبرتو نیسمن، یکی از دادستان‌هایی که رسما ایران را به سازماندهی بمبگذاری ایران در مرکز یهودیان متهم کرده بود، اظهار داشت این توافق دخالت قوه مجریه در قوه قضاییه محسوب می‌شود و مغیر با قانون اساسی است.

در بمبگذاری ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان آرژانتین یا «آمیا» ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

حزب‌الله لبنان به انجام این بمبگذاری و ایران به هدایت آن متهم شده‌اند. از سال ۲۰۰۶ دادگاه‌های آرژانتینی خواستار استرداد هشت ایرانی و از جمله پنج مقام وقت ایران شده‌اند: اکبر هاشمی‌ رفسنجانی رئیس جمهور وقت، احمد وحیدی وزیر دفاع پیشین، محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه، علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت و محسن ربانی رایزن فرهنگی وقت ایران در آرژانتین از جمله این افراد هستند.

در ماه فوریه سال ۲۰۱۳ کنگره آرژانتین، درخواست قوه مجریه این کشور برای توافق با تهران درمورد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب‌ را تایید کرد. قرار است اعضای این کمیته پرونده غیرآرژانتینی و غیر ایرانی باشند. آلبرتو نیسمن، دادستان آرژانتینی اکنون به این توافقنامه اعتراض دارد و آن را مغایر به قانون اساسی می‌داند.

کنگره این کشور همچنین تایید کرد که یک قاضی آرژانتینی برای تحقیق از مقام‌های سابق جمهوری اسلامی به ایران سفر کند. ایران در ماه امسال این توافق را به طور رسمی پذیرفت.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید با این حال هنوز ایران و آرژانتین، اعضای این کمیته حقیقت‌یاب را معرفی نکرده‌اند و توافقی هم بر سر زمان سفر قاضیان آرژانتینی به ایران صورت نگرفته است.

رهبران جامعه یهودی آرژانیتن توافق تهران و بوینس آیرس را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG