لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

رییس جمهوری اتریش به ایران «سفر می‌کند»


هاینتز فیشر٬ رییس جمهوری اتریش
هاینتز فیشر٬ رییس جمهوری اتریش
دفتر ریاست جمهوری اتریش روز چهارشنبه اعلام کرد که رییس جمهوری این کشور دعوت جمهوری اسلامی برای سفر به ایران را پذیرفته است. در عین حال قرار است وزیر خارجه اتریش ظرف یک ماه آینده به تهران سفر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر هاینتز فیشر روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین‌ماه، این خبر را اعلام کرد و سخنگوی آقای فیشر نیز توضیح داد که اگرچه این دعوت پذیرفته شده٬ ولی هنوز تاریخ این سفر مشخص نشده است.

یک منبع دیپلماتیک به رویترز گفته است که آقای فیشر احتمالا اواسط سال جاری میلادی به ایران سفر خواهد کرد. وی با این‌حال افزوده است که زمان این سفر به مسائل بسیاری از جمله روند مذاکرات هسته‌ای بستگی دارد.

سفر رییس جمهوری اتریش به ایران نخستین سفر رییس یک دولت غربی به ایران در سال‌های گذشته خواهد بود و در دوران ریاست جمهور محمود احمدی نژاد و محمد خاتمی هیچ یک از روسای دولت‌های غربی به ایران سفر نکرده بودند.

با این حال با روی کار آمدن دولت حسن روحانی٬ ایران در جهت حل بحران هسته‌ای خود و بهبود روابط با کشورهای غربی گام برداشته است.

سفر رییس جمهوری اتریش به ایران که احتمالا همراه با رهبران تجاری این کشور صورت خواهد گرفت٬ دارای اهمیت سیاسی و اقتصادی است.

در کنار این سفر احتمالی٬ قرار است که سباستین کورتز٬ وزیر خارجه اتریش، نیز ظرف یک ماه آینده به اسرائیل و ایران سفر کند.

سخنگوی وزارت خارجه اتریش اعلام کرده که اگرچه هنوز برنامه کاری مربوط به سفر آقای کورتز به ایران مشخص نیست٬ ولی «اتریش در هر صورت در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران و برنامه هسته‌ای آن گفت‌و‌گو خواهد کرد».

سخنگوی این وزارتخانه تاکید کرده که قرار نیست هیاتی تجاری آقای کورتز را در این سفر همراهی کند.

اگرچه به دنبال توافق موقت هسته‌ای در سوم آذر پارسال از شدت برخی از تحریم‌ها علیه ایران کاسته شده است٬ ولی آمریکا در خصوص برقراری روابط تجاری با ایران هشدار داده و تاکید کرده است که بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است.

پیش از این سفر هیات‌های تجاری فرانسوی و اتریشی به ایران اعتراض‌هایی را از سوی آمریکا به همراه داشت.

در همین خصوص یک مقام ارشد آمریکایی ژانویه سال جاری در سفر به وین٬ پایتخت اتریش٬ نسبت به تلاش‌های زودهنگام این کشور برای سرمایه‌گذاری بر روی روابط تجاری با ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها٬ ابراز نگرانی کرد.

با این‌حال طبق گزارش‌ها به نظر می‌رسد که شرکت‌های اروپایی از هم اکنون در حال بررسی ظرفیت های اقتصادی ایران هستند.
XS
SM
MD
LG