لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

شهر موصل و کل استان نینوا عراق به دست شورشیان افتاد


شهروندان موصل به منطقه خودمختار کردستان عراق گریختند
شهروندان موصل به منطقه خودمختار کردستان عراق گریختند
مقامات عراق اعلام کردند که شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، و تمام استان نینوا در شمال غرب این کشور به دست شورشیان اسلام‌گرا داعش افتاده است.

خبرگزاری آلمان روز سه‌شنبه، ۲۰ خرداد سخنان اثیل النجیفی، استاندار نینوا، را بازتاب داده که در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه، سقوط شهر موصل را تایید کرده و گفته است که نیروهای حکومت عراق از این شهر گریخته‌اند.
هزاران نفر از موصل گریختند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:52 0:00

از سویی دیگر، اسامه النجیفی، رئیس مجلس عراق نیز در کنفرانسی خبری اظهار داشت: «کل استان نینوا به دست شورشیان افتاد.»

بر اساس این گزارش، اسلام‌گرایان داعش، دولت اسلامی عراق و شام، کنترل فرودگاه شهر موصل، ادارات دولتی و دو شبکه تلویزیونی را دست گرفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول یکی از فرماندهان ارشد ارتش عراق این رخداد را تایید می‌کند و می‌نویسد که شورشیان توانسته‌اند استانداری نینوا، فرودگاه و ستاد فرماندهی نینوا را تصرف کنند و متعاقب آن صدها زندانی را از سه زندان نینوا آزاد سازند.

به گفته او، نیروهای ارتش عراق از شرق موصل به سمت غرب رفته‌اند و اکنون که کنترل شهر در دست شورشیان افتاده، آنها نیز شهر از خارج می‌شوند.

موصل پس از فلوجه دومین شهر بزرگی است که در ماه‌های اخیر به دست شورشیان افتاده است. این شهر که اکثریت آن سنی مذهب هستند برای مدت‌ها از مقرهای مهم شبه‌نظامیان اسلام‌گرا محسوب می‌شد.

حمله این شبه‌نظامیان به موصل نیز دوشنبه شب شکل گرفت که به درگیری با نیروهای حکومت عراق و در نهایت عقب‌نشینی ارتش از این شهر انجامید.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد که شورشیان بیش از هزار و ۴۰۰ زندانی را از زندان «بدوش» آزاد کرده‌اند که دومین زندان بزرگ عراق به‌شمار می‌رود.

در این حال هزاران نفر از ساکنان موصل نیز به شهرهای کردنشین اربیل و دهوک فرار کرده‌اند.

اما درگیری‌ها در عراق تنها محدود به استان نینوا نیست بلکه شورشیان از پنج‌شنبه گذشته تاکنون عملیات‌هایی در استان‌های بغداد، صلاح‌الیدین و الانبار نیز داشته‌اند.

حکومت عراق زمستان گذشته شهر فلوجه را از دست داد که مسافت کوتاهی تا پایتخت فاصله دارد. در این شرایط خشونت در سراسر عراق به‌طرزی کم‌سابقه شدت یافته است به‌طوری که تنها در یک ماه گذشته بیش از ۹۰۰ نفر کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه آمار کشته‌شدگان در سال جاری میلادی را بیش از چهار هزار و ۶۰۰ نفر عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG