لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

«رشد ۴۳ درصدی» درآمدهای نفتی ایران در سال ۹۲


معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی از رشد ۴۳ درصدی درآمدهای نفتی ایران در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ خبر داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز یک‌شنبه ۵ مرداد گزارش داده که در آخرین آمار مربوط به شاخص‌های مهم اقتصادی ایران که از سوی معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد منتشر شده، درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۳۹۱ بیش از ۴۲۵ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در سال ۹۲ به بیش از ۶۰۹ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی در گزارشی به یک کمیسیون مجلس شورای اسلامی، درآمدهای نفتی و میعانات ایران در سال گذشته را با رقم دلاری اعلام کرده و آن را ۴۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار اعلام کرده بود.

در گزارش روز چهارم اردیبهشت خبرگزاری مهر آمده بود که آقای زنگنه با ارائه گزارشی به مجلس، درآمد ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۲ را ۴۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

بر اساس گزارش سالانه گمرک نیز ایران در سال ۹۲ بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات میعانات گازی داشته است.

با این حساب ایران در سال گذشته، بیش از ۳۱ میلیارد دلار صادرات خالص نفت خام داشته است.

این در حالی است که بر اساس گزارش سالانه اوپک، ایران در سال ۲۰۱۱ و پیش از آغاز تحریم‌های بین‌المللی علیه آن، حدود ۱۱۵ میلیارد دلار صادرات نفت و میعانات گازی داشت.

آماری که نشان‌دهنده کاهش عمده درآمد ایران از صادرات نفت پس از آغاز تحریم‌های بین‌المللی است.

تحریم‌های نفتی غرب علیه ایران از ۱۱ تیرماه سال ۹۱ (اول ژوئیه ۲۰۱۲) آغاز شد. ایران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت.

این در حالی است که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این رقم در سال ۲۰۱۳ مجموعا به یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه افت کرد.

ایران در تلاش است تا با پایان دادن به تحریم‌های بین‌المللی که در واکنش به ابعاد بحث‌برانگیز برنامه اتمی آن اجرا شده‌اند، بتواند تولید و صادرات نفتی خود را افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG