لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

داعش: زنان و کودکان ایزدی را مطابق شرع اسلام به بردگی بردیم


گروه «حکومت اسلامی» اعلام کرد که زنان و کودکان ایزدی به اسارت گرفته شده در شمال عراق را «بر طبق شریعت اسلام» به عنوان برده میان نیروهایش تقسیم کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این موضوع در نسخه انگلیسی نشریه «دابـِق»، نشریه رسمی گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) منتشر شده‌است.

گروه داعش در نشریه رسمی خود، دابق، در مقاله‌ای با عنوان «احیای برده‌داری پیش از روز قیامت» نوشته است که داعش با این عمل، جنبه‌ای از شریعت اسلامی که به انحراف کشیده شده‌بود را به معنای درست خود برگردانده است.

به نوشته این مقاله، زنان و کودکان ایزدی پس از اسیر شدن «بر اساس قوانین شرع» میان نیروهای داعش که در عملیات سنجار شرکت کرده‌بودند تقسیم شدند.

این مقاله با اشاره به به بردگی بردن زنان و کودکان در سنجار افزوده است که «بردگی خانواده‌های مُشرک در مقیاس وسیع احتمالاً نخستین بار است که پس از ترک این قانون از شریعت اسلامی به اجرا درمی‌آید.»

در ادامه مقاله آمده‌است: «تنها مورد دیگر، که البته در مقیاس کوچک انجام شده، برده کردن زنان و کودکان مسیحی در فیلیپین و نیجریه توسط مجاهدین آن مناطق بوده‌است.»

به نوشته نشریه دابق، در حالی که به «اهل کتاب» یعنی پیروان ادیانی چون مسیحیت و یهودیت می‌شود انتخاب میان گرویدن به اسلام سنی یا پرداخت جزیه را داد اما چنین «قانونی» شامل ایزدی‌ها نمی‌شود.

پیش از این گزارش‌ها حاکی از فروش زنان و کودکان ایزدی به عنوان برده بود اما این نخستین بار است که گروه داعش، خود به این امر اذعان می‌کند.

در این ارتباط، ویان دخیل، تنها نماینده ایزدی‌ها در پارلمان عراق، پیشتر به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بود که گروه داعش حدود ۲۵ هزار دختر ایزدی را ربوده‌است.

خانم دخیل درباره وضعیت این دختران گفته بود که برخی از آنها هنوز در عراق هستند و برخی دیگر به سوریه فرستاده شده‌اند. به گفته او، این دختران برای تجاوز دزدیده شدند و هر کدام به قیمت ۱۵۰ دلار به فروش می‌رسند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، رهبران ایزدی‌ها و گروه‌های حقوق بشری در ماه اوت هشدار دادند که جامعه کوچک ایزدی‌ها در عراق با کشتار جمعی مواجه شده‌است. این در حالی بود که چند هزار تن از ساکنان شهر ایزدی «سنجار» برای چند روز در کوهستان‌های اطراف به دام افتاده بودند.

در این ارتباط، سازمان عفو بین‌الملل روز یازدهم شهریور اسنادی منتشر کرد که نشان‌دهنده پاکسازی قومی گسترده در شمال عراق توسط نیروهای گروه حکومت اسلامی بود.

بر اساس این گزارش، نیروهای حکومت اسلامی «به شکلی سیستماتیک» و برنامه‌ریزی‌شده اقلیت‌های قومی در شمال عراق را کشتند یا ربودند.

این سازمان در گزارشی ۲۰ صفحه‌ای با بازمانده‌های قتل عام‌های این گروه گفت‌وگو کرده بود. این افراد در این گفت‌وگوها توضیح دادند که نیروهای گروه حکومت اسلامی چگونه در منطقه سنجار، مردان و پسران را دسته‌جمعی سوار کامیون کردند، به خارج روستا بردند و به شکل جمعی یا فردی به قتل رساندند.

در این گزارش آمده بود که «صدها یا احتمالا هزاران زن و کودک ایزدی»، همراه با تعداد زیادی از مردان این اقلیت مذهبی، توسط نیروهای گروه داعش ربوده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG