لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

کاخ سفید: موافقت اوباما با اعزام ۱۵۰۰ نیروی آمریکایی به عراق


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با اعزام ۱۵۰۰ نیروی دیگر آمریکایی به عراق موافقت کرد، اقدامی که با هدف آموزش نیروهای حکومت عراق و کردها در برابر گروه خلافت اسلامی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، کاخ سفید روز جمعه، ۱۶ آبان اعلام کرد که با توجه به استراتژی آمریکا برای تقویت همراهان خود، آقای اوباما اجازه اعزام ۱۵۰۰ نیروی دیگر آمریکا به عراق را صادر کرده است.

دولت اوباما همچنین از کنگره آمریکا درخواست خواهد کرد که ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای انجام عملیات نظامی در عراق و سوریه بودجه اختصاص دهد که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از این مبلغ صرف آموزش نیروهای عراقی و تجهیز آنان می‌شود.

بر اساس اعلام کاخ سفید، نیروهای آمریکایی به‌طور مستقیم درگیر جنگ نخواهند بود، بلکه به آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی عراق و نیروهای کرد می‌پردازند.

در این حال پنتاگون اعلام کرده که اعزام این تعداد نیرو پیشنهاد چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا بوده که با توجه به درخواست حکومت عراق و نظر فرماندهی مرکزی ایالات متحده مطرح شده است.

به گفته پنتاگون، اعزام این نیروها به عراق همزمان با پیشرفت طرح ائتلاف علیه گروه خلافت اسلامی برای دفاع از مناطق کلیدی و هجوم به مواضع این گروه شده است.

پنتاگون همچنین می‌گوید که آموزش‌ها متمرکز بر ۱۲ تیپ عراقی، متشکل از ۹ تیپ ارتش عراق و سه تیپ از پیش‌مرگه‌های کرد خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش به نقل یک مقام دفاعی آمریکا به شرط عدم انتشار نام او نوشته است که برخی از مشاوران آمریکایی در استان غربی الانبار مستقر خواهند شد، جایی که نیروهای عراقی مجبور به عقب‌نشینی در برابر تهاجمات گروه خلافت اسلامی یا داعش شده‌اند.

به گفته او، تعدادی از این نیروهای آمریکایی در طول چند هفته آینده وارد خاک عراق خواهند شد.

با این حال پنتاگون اعلام کرده مکان آموزش نیروهای عراقی و کرد در شمال، غرب و جنوب عراق خواهد شد و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در این مکان‌ها به نیروهای آمریکایی خواهند پیوست.

XS
SM
MD
LG