لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

کاخ سفيد: اوباما طرح سنا درباره مذاکرات ايران را وتو می کند


کاخ سفيد روز شنبه نهم اسفندماه اعلام کرده است که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، طرح تازه ارائه شده به سنا که به کنگره اجازه می دهد در هرگونه توافق‌ احتمالی هسته‌ای با ايران اعمال نظر کند را وتو خواهد کرد.

به گزارش رويترز،برنادت ميهان، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد تصریح کرد که باراک اوباما به روشنی گفته است الان زمان مناسبی نيست که کنگره بخواهد در مورد ايران طرحی تصويب کند.

وی اضافه کرده است: ايالات متحده آمريکا بايد به مذاکره‌کنندگان ما بهترين فرصت ممکن برای موفقيت را بدهد، نه اين که تلاش‌های آن‌ها را دچار پيچيدگی کند.

براساس طرح ارائه شده به سنای آمریکا در روز جمعه هشتم اسفندماه هر گونه توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌بایست مورد بررسی کنگره آمريکا قرار گیرد.

طرح «بازبينی توافق هسته‌ای با ايران» از دولت باراک اوباما می‌خواهد که در صورت دستيابی به هر توافق با ايران، متن اين توافق‌نامه را ظرف پنج روز در اختيار کنگره قرار دهد.

گزارش ها حاکی است که اين طرح همچنين رییس جمهوری آمریکا را از تعليق تحريم‌های کنگره آمريکا عليه ايران تا ۶۰ روز پس از توافق نهايی با تهران منع می‌کند.

باب کورکر، رئيس کميته روابط خارجی مجلس سنا که از حاميان اين طرح است، روز جمعه بار ديگر بر لزوم تصويب آن تاکيد کرد و اظهار داشت: «اين مسئله حائز اهميت است که ما بايد کاری کنيم تا کليت تحريم‌های کنگره [عليه ايران] حفظ شود.»

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بهمن‌ماه نیز طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد، اما قانون‌گذاران آمریکا با توجه به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که هم‌اکنون در جریان است موافقت کرده‌اند که این طرح تا ۴ فروردین به سنا ارائه نشود.

در حال حاضر نیز مشخص نیست طرحی که روز جمعه ارائه شد، چه زمانی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به رای‌گیری گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG