لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

عباس از پذیرش پول مالیات فلسطینی‌ها از اسرائیل سر باز زد


محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، بخشی از دارایی نقدی بلوکه شده فلسطینی‌ها را که به تازگی از سوی دولت اسرائیل آزاد شده بود نپذیرفته و آن را به اسرائیل بازپس داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود عباس تاکید کرده است که اسرائیل پول مالیاتی فلسطینی‌ها را به صورت ناقص به آنها برگردانده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از چهار ماه پیش، برای «مجازات» تشکیلات خودگردان فلسطینی پول مالیاتی فلسطینی‌ها را بلوکه کرده بود.

اسرائیل اعلام کرده است که از اقدام «یک‌جانبه» فلسطینی‌ها برای پیوستن به دیوان کیفری بین المللی لاهه و شمار دیگری از نهادهای وابسته به سازمان ملل ناخشنود است.

به گزارش رویترز، اما پس از انتخابات سراسری ماه گذشته اسرائیل، نتانیاهو زیر فشار بین‌المللی، دستور آزاد کردن پول بلوکه شده فلسطینی‌ها را صادر کرد.

با این حال اسرائیل پیش از این اقدام، پول آب، برق و خدمات بهداشتی را که به فلسطینی‌ها داده بود کسر کرده و بقیه پول را که تنها معادل حدود دوسوم از اموال بلوکه شده بود آزاد کرده است.

خبرگزاری رویترز پول بلوکه شده را حدود ۴۰۰ میلیون دلار در چهار ماه اخیر برآورد کرده است.

پول مالیاتی کاسبان فلسطینی معادل هفتاد درصد بودجه تشکیلات خودگردانی است که از آن عمدتا برای پرداخت حقوق نزدیک به ۱۸۰ هزار کارمند دولت فلسطینی استفاده می‌شود.

از زمان برپایی تشکیلات خودگردانی بر اساس پیمان اسلو، دولت اسرائیل پول مالیات کاسبان فلسطینی را دریافت کرده و سپس آن را به حکومت فلسطینی می‌دهد.

محمود عباس روز یک‌شنبه در رام‌الله گفته بود که تشکیلات خودگردانی برای دریافت همه پول خود، به دیوان کیفری بین‌المللی مراجعه خواهد کرد.

فلسطینی‌ها از روز ۱۲ فروردین امسال رسما به عضویت دیوان کیفری بین المللی درآمده و از حق شکایت علیه اسرائیل برخوردار شده‌اند.

همزمان، ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۱۷ فروردین، تعیین جدول زمانی برای پایان «اشغالگری» اسرائیل بر اراضی مورد مناقشه را درخواست کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفیر فلسطین در سازمان ملل گفت، اراده سیاسی شورای امنیت در جهت تصویب قطعنامه ای که به اسرائیل برای خاتمه «اشغالگری» ضرب‌الاجل بدهد، مورد استقبال فلسطینی‌ها خواهد بود.

به گفته ریاض منصور، قطعنامه جدید شورای امنیت باید بر اساس مولفه هایی برای تشکیل کشور فلسطین و بر اساس مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ باشد.

در این میان، اتحادیه عرب خبر داده است که کلیات طرحی از سوی این نهاد برای «خاتمه اشغالگری اسرائیل بر فلسطین» تنظیم شده و به‌زودی به شورای امنیت ارائه می شود.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در قاهره با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، گفت، کشورهای عربی کوشش های خود را برای استقلال فلسطین با برنامه های بین المللی هماهنگ خواهند کرد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو ماه گذشته در کازار انتخاباتی خود گفت، تا زمانی که او رهبر سیاسی اسرائیل باشد، امکان نخواهد داد که کشور فلسطین برپا شود، سخنانی که از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG