لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

تاکید دوباره کاخ سفید بر وتوی مصوبه کنگره درباره توافق با ایران


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

یک روز پیش از به رای گذاشته شدن طرح مربوط به توافق هسته‌ای با ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، کاخ سفید بار دیگر تاکید کرد با مداخله کنگره در این باره مخالف است و هر مصوبه کنگره در این زمینه را وتو خواهد کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود در روز دوشنبه، ۲۴ فروردین، بار دیگر تاکید کرد که هر مصوبه کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران از سوی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، وتو خواهد شد.

دو مجلس نمایندگان و سنا، که جمهوری‌خواهان در هر دو حائز اکثریت هستند، در صددند طرحی را به تصویب برسانند که بر مبنای آن توافق هسته‌ای با ایران مستلزم تصویب در کنگره خواهد بود.

در طرحی که قرار است روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، در کميته روابط خارجی سنا به رای گذاشته شود، لغو تحریم‌ها علیه ایران باید منوط به تصویب کنگره باشد.

هواداران اين طرح ابراز امیدواری کرده‌اند که رای مثبت دست‌کم ۶۷ سناتور را به دست آورند تا این مصوبه از وتوی ریيس جمهوری در امان بماند.

قرار بود ماه گذشته درباره این طرح در کنگره رای گیری شود اما در آخرین روز از اسفند پارسال، اعضای سنا با تعویق آن تا اواسط فروردین موافقت کردند.

جان کری به کنگره می‌رود

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در تلاش است تا با حضور در نشست‌های جداگانه سنا و مجلس نمایندگان، کنگره آمریکا را قانع کند تا در دو ماه‌ونیم پیش رو به او و دولت اوباما اعتماد کنند و راه را برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران هموار سازند.

آقای کری قرار است روز دوشنبه در مجلس نمایندگان و سه‌شنبه در مجلس سنا مستقیما در این زمینه با اعضای کنگره صحبت کند.

وزیر خارجه آمریکا را در این دو نشست ارنست مونیز، وزیر انرژی، جک لیو، وزیر خزانه‌داری، و همچنین نماینده‌ای از نهادهای اطلاعاتی آمریکا همراهی خواهند کرد.

یکی از اهداف وزیر خارجه آمریکا در این دو نشست این است که اعضای کنگره را قانع کند رای‌گیری برای طرح باب کورکر را به تعویق بیندازند.

طرح باب کورکر

بر مبنای طرحی که باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا، پیشنهاد کرده است، در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، کنگره شصت روز مهلت خواهد داشت تا این توافقنامه را بررسی و نظر خود را در مورد آن اعلام کند.

دولت باراک اوباما در این شصت روز اجازه نخواهد داشت تحریم‌های عمده علیه تهران را لغو کند و مسئله لغو تحریم‌ها نیز باید به تصویب کنگره برسد.

رییس جمهوری آمریکا پنج روز پیش در تماسی تلفنی با سناتور کورکر در این زمینه با او گفت‌وگو کرده بود.

بنابر اعلام کاخ سفید، آقای اوباما در تماس نوزدهم فروردین با سناتور کورکر، دیدگاه عمومی‌اش را تکرار کرده بود که «رویکرد اصولی به دیپلماسی» بهترین راه برای ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

از سوی دیگر کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا، نیز روز دوشنبه گفت به باب کورکر خبر داده است که اگر طرح مربوط به توافق با ایران در سنا تصویب شود، مجلس نمایندگان نیز به آن رای مثبت خواهد داد.

کوین مک‌کارتی پس از جان بینر، رییس مجلس نمایندگان، دومین مقام ارشد جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا به شمار می‌رود.

ایران و گروه ۱+۵ تعیین کرده‌اند که تا نهم تیر امسال به توافق جامع هسته‌ای دست یابند.

در عین حال مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند که دستیابی به توافق منوط به لغو تمامی تحریم‌ها همزمان با اجرای توافق است.

XS
SM
MD
LG