لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

ابراز امیدواری جان کری به تایید توافق اتمی با ایران در کنگره آمریکا


وزیران خارجه گروه موسوم به جی هفت در لوبک، آلمان
وزیران خارجه گروه موسوم به جی هفت در لوبک، آلمان

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۶ فروردین در نشست گروه هفت کشور صنعتی (جی هفت) گفت او خوشبین است با توجه به قدم‌هایی که در واشینگتن برداشته شده است، توافق‌نهایی اتمی با ایران در کنگره آمریکا تصویب شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان با این نقل قول از همتای آمریکایی‌اش، به خبرنگاران گفت: «نکته این است که اگر ما بتوانیم به توافقی بر اساس چارچوب کلی دست پیدا کنیم، بعد مسئله این است که بتوانید آن را از تصویب کنگره آمریکا بگذرانید».

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با توجه به فشار جمهوری‌خواهان و برخی از دمکرات‌های کنگره آمریکا، توافق کرده که به کنگره اجازه دهد توافق‌نهایی با ایران را بررسی و تایید کند.

جان کری که در آلمان به سر می‌برد روز چهارشنبه گفت: «ما روز گذشته به توافقی با کنگره آمریکا رسیدیم. اطمینان داریم که رییس جمهوری آمریکا می‌تواند توافق نهایی را گرفته و جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل کند».

درخواست وزیران خارجه «گروه هفت» برای همکاری ایران با آژانس

وزیران خارجه کشورهای موسوم به «گروه هفت» روز چهارشنبه از تفاهم‌نامه همکاری که در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران در لوزان سوییس به دست آمده استقبال کردند و از ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و موارد راستی‌آزمایی را عملی کرده و اجرا کند.

به گزارش رویترز، وزیران خارجه گروه هفت در «لوبک» آلمان گفتند: «ما از ایران می‌خواهیم به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده، تمامی موارد مورد پرسش را شفاف‌سازی کند. به ویژه آن مواردی که به ارتباط احتمالی با فعالیت‌های نظامی مرتبط است».

در پی تفاهم‌نامه کلی لوزان میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، قرار شده که ایران قدم‌های لازم برای اثبات صحت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود بردارد و در مقابل، تحریم‌ها علیه تهران برداشته شود.

تفاهم‌نامه لوزان، منبای کاری برای تدوین یک دستورالعمل اجرایی است که در حال حاضر مذاکرات برای تهیه آن در حال پیگیری است.

هفت کشور صنعتی جهان یا «جی هفت» از فرانسه، آمریکا، بریتانیا، آلمان، ژاپن، کانادا و ایتالیا تشکیل شده است. پیش از این روسیه هم در این گروه حاضر بود که نام آن گروه، هشت کشور صنعتی جهان یا «جی هشت» بود که در واکنش به الحاق کریمه اوکراین به خاک روسیه، عضویت این کشور در این گروه به حال تعلیق درآمد.

وزیران خارجه گروه «جی هفت» همچنین ابراز امیدواری کردند تا سه ماه آینده و تهیه توافق‌نامه اجرایی، پرسش‌های مربوط به فعالیت‌های اتمی ایران پاسخ داده شود تا اطمینان حاصل شود که این برنامه اتمی با اهداف صلح‌آمیز اجرا شده و به سمت تولید بمب اتمی نخواهد رفت.

XS
SM
MD
LG