لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

کشتی ایرانی عازم یمن برای بازرسی به بندر «جیبوتی می‌رود»


خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی و فارس از تغيير مسير «کشتی نجات» ايران به سمت جيبوتی، برای بازرسی شدن محموله آن توسط سازمان ملل متحد خبر داده‌اند. ايران پيش از اين تهديد کرده بود که اجازه بازرسی از اين کشتی را نخواهد داد.

اما خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) به نقل از «يک منبع آگاه مستقر در کشتی» گزارش داده که «با توجه به کارشکنی‌های صورت گرفته از سوی دولت سعودی، کشتی نجات احتمالا تغيير مسير داده و ابتدا به بندر جيبوتی می‌رود.»

اين گزارش افزوده که کشتی ايرانی «پس از بازرسی از سوی نيروهای صليب سرخ جهانی به مقصد نهايی خود در بندر حديده يمن خواهد رفت.»

اين منبع آگاه افزوده که کشتی «ايران شاهد» که در رسانه‌های ايرانی به نام «نجات» مشهور شده، در حال حاضر «منتظر دريافت مجوز از کشور جيبوتی برای پهلو گرفتن در آب‌های اين کشور» است.

فارس هم گزارش داده که کشتی «ايران شاهد» نخست برای «بازرسی توسط سازمان ملل» به جيبوتی می‌رود و سپس از اين کشور به بندر حديده يمن خواهد رفت.

آمريکا پيش از اين از ايران خواسته بود تا اين کشتی را به سوی جيبوتی که مقر سازمان ملل متحد برای هماهنگی و ارسال کمک‌های بين‌المللی به يمن در آنجا قرار دارد، اعزام کند.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته بود که جمهوری اسلامی اجازه بازرسی اين کشتی را نمی‌دهد و يک فرمانده ارشد نظامی هم تهديد کرده بود که ايجاد مزاحمت برای کشتی ايرانی ممکن است باعث جنگ در منطقه شود.

ايران می‌گويد که کشتی «نجات» حامل ۲۵۰۰ تن کمک‌های دارويی و غذايی برای مردم يمن است و سه فعال ضد جنگ از اروپا و آمريکا، کادر پزشکی و امدادی و ۱۵ خبرنگار نيز در آن مستقرند. اما ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و آمريکا مظنون به ارسال تسليحات برای شبه نظامیان شيعه‌مذهب حوثی توسط ايران‌اند.

کشتی «ايران شاهد» دوشنبه ۲۱ ارديبهشت از بندرعباس راه افتاد.

XS
SM
MD
LG