لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

بحرین کاردار ایران را در اعتراض به سخنان خامنه‌ای احضار کرد


بحرین کاردار ایران را در آن کشور، در اعتراض به گفته‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی، که بخشی از آن مربوط به سیاست‌های ایران در منطقه خاورمیانه و از جمله بحرین می‌شد، احضار کرد.

خبرگزاری رسمی بحرین، ۲۸ تیر ماه، گزارش داده است که وزارت خارجه آن کشور، اعتراض رسمی خود را به مرتضی صنوبری، کاردار ایران، در ارتباط با «گفته‌های علی خامنه‌ای در ضدیت با پادشاهی بحرین»، ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزای فرانسه عبدالله عبدالطیف عبدالله، معاون وزیر خارجه بحرین، سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را دخالت در اوضاع داخلی آن کشور و «غیرقابل قبول» توصیف کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی یک روز پیش از این در سخنرانی مربوط به مراسم عید فطر گفته بود سیاست‌های ایران در قبال آمریکا تغییری نخواهد کرد و تهران از حمایت «دوستان» خود در منطقه دست نخواهد کشید.

این گفته‌ها در پیوند با توافق اتمی صورت گرفته میان ایران و شش قدرت جهانی بیان شده بود. توافقی‌ که بخش مهمی از آن، ناشی از مذاکره مستقیم وزیران خارجه ایران و آمریکا است.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود از سوریه، یمن، بحرین، فلسطین، لبنان و عراق نام برده و گفته بود که «چه این متن (توافق) تصویب بشود و چه نشود، ما از حمایت دوستان‌مان در منطقه دست نخواهیم کشید».

ایران از حامیان دولت بشار اسد در سوریه، برخی گروه‌های شیعه در عراق و لبنان، حوثی‌ها در یمن یا برخی گروه‌های مخالف شیعه‌مذهب در بحرین به شمار می‌رود.

مخالفان حکومت بحرین خواستار تشکیل سلطنتی مشروطه و انتخاب نخست‌وزیر برای اداره دولت هستند.

تهران هنوز واکنشی به رخدادهای تازه در منامه نشان نداده است.

کاردار سفارت ایران در موارد دیگری نیز در اعتراض به گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط با آن کشور، احضار شده بود؛ از جمله در اردیبهشت ماه گذشته که منامه گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در مورد «حمایت از مردم مظلوم بحرین» را «دخالت آشکار» در امور داخلی خود نامیده بود.

XS
SM
MD
LG