لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

سوریه؛ ده‌ها کشته و زخمی در حملات موشکی نیروهای دولتی و مخالفان


ویرانه‌های شهر قدیمی حلب
ویرانه‌های شهر قدیمی حلب

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در پی پرتاب یک «موشک زمین به زمین از سوی نیروهای دولتی سوریه» به شهر حلب، ۱۸ غیرنظامی کشته و ۵۰ نفر زخمی یا مفقود شده‌اند.

در حملات توپخانه‌ای گروهی از شورشیان مخالف اسد به دو روستای عمدتا شیعه‌نشین، نیز دست‌کم ۷ نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.

منطقه‌ای در حلب که حمله در آن رخ داده، مغایر، از مناطق مرکزی شهر عنوان شده است.

دو روستای عمدتا شیعه‌نشین در استان ادلیب در شمال غرب سوریه قرار دارند. دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید مشخص نشده است، کسانی که کشته شده‌اند غیر نظامی بوده‌اند یا از نیروهای مسلح هوادار دولت مرکزی آن کشور.

دیدبان حقوق بشر که مقر آن در لندن است، بر جنگ داخلی سوریه نظارت دارد و گزارش‌های خود را با استناد به منابع و شاهدان داخلی آن کشور تنظیم می‌کند.

شهر حلب، زمانی از مهم‌ترین شهرهای سوریه، از سال ۲۰۱۲ میلادی، میان نیروهای دولتی و گروهی از شورشیان مخالف تقسیم شده است. از آن زمان حملات دو طرف به یکدیگر ادامه دارد.

حملات توپخانه‌ای به روستاهای عمدتا شیعه‌نشین ادلیب، صدها زخمی نیز برجای گذاشته است.

در میان نیروهای مخالفی که در حملات به این دو روستا دست دارند، «جبهه النصره»، از شاخه‌های القاعده نیز حضور دارد.

هر دو حمله در ۳۰ تیر ماه گزارش شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید حملات در ادلیب، نگرانی‌هایی را در دمشق ایجاد کرده و گروهی از شبه‌نظامیان هوادار حکومت که از آن روستاها می‌آیند، در پایتخت دست به تظاهرات زده و خواستار اعزام به منطقه شده‌اند.

دو روستای «فوعه» و «کفریا» در منطقه ادلیب، از جمله آخرین پایگاه‌های حکومت اسد در منطقه است، که هنوز به تصرف مخالفان در نیامده است. دور تازه حملات به این دو روستا از هفته گذشته آغاز شده است.

همزمان خبرگزاری آلمان گزارش داده است که نیروهای دولتی و حزب‌الله لبنان، در منطقه قلمون در غرب دمشق، پیشروی خود را ادامه داده و اطراف شهر «زبدانی» را تصرف کرده‌اند.

زبدانی از آخرین پایگاه‌های تحت کنترل شورشیان در قلمون است.

حملات به زبدانی ادامه دارد و آتش‌باری متقابل به کفریا و فوعه ظاهرا در واکنش به آن انجام شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مخالفانی که حملات را در ادلیب انجام داده‌اند می‌گویند این حملات در پاسخ به یورش به زبدانی انجام شده است.

XS
SM
MD
LG