لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

وزرای خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا راهی تهران می‌شوند


پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا
پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا

پس از سفر هیئت بزرگ تجاری آلمان به ایران که در پی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ صورت گرفت، این بار قرار است وزرای خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا روز ۱۳ مرداد راهی تهران شوند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه، ۳۱ تیر، نوشت که خبر سفر دو وزیر ایتالیایی به تهران را سفارت ایران در ایتالیا اعلام کرده‌ است.

بنا بر این گزارش، پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا، در سفر به تهران با تمامی مقامات بلندپایه ایران، از حسن روحانی رئیس‌جمهور گرفته تا همتای خود، محمدجواد ظریف، ملاقات خواهد کرد. وی همچنین در حال آماده‌سازی انجام سفری به عربستان سعودی است.

فدریکا گوئیدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا، نیز که جنتیلونی را در سفر به تهران همراهی می‌کند، اعلام کرده که تصمیم دارد با تمامی مسئولان وزارتخانه‌های اقتصادی ایران ملاقات کند.

در سفر هیئت ایتالیایی به تهران، نمایندگان شرکت‌های مهم ایتالیایی از جمله آنسالدو، فین مکانیک (صنایع دفاع ایتالیا)، آناس (شرکت بزرگراه‌های ایتالیا)، آبی (اتحادیه بانک‌های ایتالیا) وزیر توسعه اقتصادی این کشور را همراهی خواهند کرد.

در حالی که در سال‌های اخیر مبادلات تجاری میان دو کشور از بیش از ۷ میلیارد یورو، به یک و نیم میلیارد کاهش یافته، در سه‌ماهه نخست سال جاری، صادرات ایتالیا به ایران ۳۲ درصد و واردات آن کشور از ایران ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

خبر سفر هیئت ایتالیایی پس از آن مخابره می‌شود که یک هیئت بزرگ تجاری آلمانی به سرپرستی زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور، روز یک‌شنبه، ۲۸ تیر، و تنها پنج روز پس از اعلام توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ به تهران سفر کرد.

در همین حال روز چهارشنبه ۳۱ تیر خبر رسید که سفر این هیئت آلمانی انتقاد شدید رهبر کنگره جهانی یهودیان را در پی داشته است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، رونالد لاودر، رهبر کنگره جهانی یهودیان، با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با این سفر گفته‌ است که «آزاردهنده» است مقام‌های آلمانی «هنوز پنج روز از حصول توافق نگذشته» به تهران رفته‌اند.

در سفر خود به تهران، زیگمار گابریل، قائم‌مقام صدر اعظم آلمان، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا اگر مایل به گسترش روابط اقتصادی درازمدت با آلمان و اروپا هستند، مناسبات خود با اسرائیل را بهبود بخشند.

رونالد لاودر به این مسئله نیز واکنش نشان داده و گفته‌ است با توجه به رویکرد تهران به اسرائیل و آمریکا، این‌ که آلمان بخواهد به عنوان میانجی بین ایران و اسرائیل عمل کند «ساده‌لوحانه» است.

رهبر کنگره جهانی یهودیان در ادامه گفته‌ است که «بهتر این بود که ایجاد مناسبات جدید تجاری با ایران را منوط به تغییر رویکرد رژیم ایران نسبت به اسرائیل می‌کردند».

دستیابی ایران و قدرت‌های غربی به توافق هسته‌ای افزایش تماس مقامات غربی با ایران را در پی داشته و در همین راستا، سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش، روز شنبه خبر داد که رئیس جمهوری این کشور سپتامبر سال جاری به تهران سفر خواهد کرد.

از سوی دیگر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز اعلام کرده‌ است که هفته آینده به دعوت همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف به ایران سفر خواهد کرد؛ برخلاف آلمان، آقای فابیوس هیئتی تجاری با خود به تهران نخواهد برد.

در همین حال اما یک دیپلمات ارشد فرانسوی گفته است که یک هیئت تجاری فرانسوی شامل نمایندگان حدود ۸۰ شرکت این کشور در ماه سپتامبر (دو ماه آینده) به تهران سفر خواهند کرد.

حضور هیئت تجاری هند در ایران

خبرگزاری صداوسیما روز چهارشنبه خبر داد که یک هیئت تجاری هند شامل نمایندگان ۱۰ شرکت صنعتی بزرگ آن کشور با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با فعالان بخش خصوصی ایران دیدار کرد.

بنا بر این گزارش، این هیئت تجاری که به سرپرستی آدیا گوش، معاون کنفدراسیون صنعت هندوستان، به ایران آمده‌ در حوزه‌های مختلفی مانند تولید ماشین‌آلات، انرژی‌های جدید، نساجی، برق و تجهیزات نیروگاهی، نفت و گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل، ماشین‌های بخار، مواد شیمیایی، لوازم خانگی و برنج فعالیت دارد.

XS
SM
MD
LG