لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

بحرين سفير خود را از تهران فراخواند


دولت بحرين روز شنبه سوم مردادماه اعلام کرده است که در واکنش به اظهارات «خصمانه» مقام های ايران، سفير خود را در تهران برای «مشورت» فراخوانده است.

به گزارش رويترز، وزارت خارجه بحرين در بيانيه ای گفته است که اين تصميم، پس از اظهارات مداخله جويانه و خصومت آميز مکرر مقام های ايران در امور داخلی بحرين اتخاذ شده است.

در اين بيانيه اضافه شده که بحرين اميدوار است روابط دو کشور به حال عادی بازگردد.

بحرين پيشتر ودر ۲۸ تيرماه و يک روز پس از سخنرانی علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در عيد فطر کاردار ايران را در منامه در اعتراض به اين اظهارات احضار کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در خصوص توافق هسته ای ايران و شش قدرت جهانی گفته بود سياست‌های ايران در قبال آمريکا تغييری نخواهد کرد و تهران از حمايت «دوستان» خود در منطقه دست نخواهد کشيد.

علی خامنه‌ای در سخنان خود از سوريه، يمن، بحرين، فلسطين، لبنان و عراق نام برده و گفته بود که «چه اين متن (توافق) تصويب بشود و چه نشود، ما از حمايت دوستان‌مان در منطقه دست نخواهيم کشيد».

تنش بین ایران و کشورهای عرب پس از آغاز اعتراضات در کشورهای عرب منطقه تشدید شده است. عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می کنند.

ايران از حاميان دولت بشار اسد در سوريه، برخی گروه‌های شيعه در عراق و لبنان، حوثی‌ها در يمن يا برخی گروه‌های مخالف شيعه‌مذهب در بحرين به شمار می‌رود.

بحرین از سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراضات اکثریت جامعه شیعه علیه حکومت پادشاهی این کشور بوده است. مخالفان حکومت بحرين خواستار تشکيل سلطنتی مشروطه و انتخاب نخست‌وزير برای اداره دولت هستند.

از زمان آغاز اعتراضات در بحرین روابط دو کشور همراه با تنش بوده و پیشتر کاردار سفارت ايران در موارد ديگری نيز در اعتراض به گفته‌های علی خامنه‌ای در ارتباط با آن کشور، احضار شده بود؛ از جمله در ارديبهشت ماه گذشته که منامه گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در مورد «حمايت از مردم مظلوم بحرين» را «دخالت آشکار» در امور داخلی خود ناميده بود.

XS
SM
MD
LG