لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

سفر محمدجواد ظریف به ترکیه به تعویق افتاد


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

مقام‌های مسئول در وزارت خارجه ایران و هم‌چنین وزارت خارجه ترکیه از به تعویق افتادن سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به ترکیه خبر می‌دهند.

سفر آقای ظریف به ترکیه در چارچوب دور جدید از سفرهای منطقه‌ای او قرار بود روز سه‌شنبه ۲۰ مرداد انجام شود اما به نوشته خبرگزاری ایسنا، یک «مقام مسئول» در وزارت خارجه ایران از تعویق آن خبر داده‌است.

این مقام مسئول توضیح داده‌است که «این سفر در دستور کار است اما به دلیل انطباق پیدا نکردن برنامه‌ها در این محدوده زمانی این سفر در اولین زمان‌بندی بعدی انجام خواهد گرفت.»

یکی از مقامات وزارت خارجه ترکیه نیز به خبرگزاری فرانسه در رابطه با این سفر گفته‌است که «برنامه تغییر کرده‌است»، اما توضیح بیشتری دربارهٔ دلیل لغو این سفر نداد.

آقای ظریف قرار بود روز سه‌شنبه در آنکارا با رهبران ترکیه دیدار کند و موضوع بحران سوریه به عنوان یکی از محورهای اصلی این گفت‌وگوها در این سفر قید شده بود.

به تعویق افتادن سفر محمدجواد ظریف به آنکارا در حالی صورت می‌گیرد که وی در آستانه سفر برنامه‌ریزی‌شده خود، مقاله‌ای را در روزنامه جمهوریت، از روزنامه‌های اپوزیسیون ترکیه، به چاپ رسانده‌بود.

روزنامه جمهوریت از روزنامه‌های مخالف با حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) است و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روابط پرتنشی با «جان دوندار»، سردبیر این روزنامه دارد.

در مقاله طولانی محمدجواد ظریف که روز سه‌شنبه در «جمهوریت» منتشر شده وی دخالت آمریکا در منطقه را باعث ایجاد گروه‌هایی هم‌چون گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) دانسته‌است.

آقای ظریف در بخشی از این مقاله افزوده‌است که «افراطیان همچنین در جریان بحران سوریه و به کمک حمایت‌هایی که از افراد، محافل و دولت‌هایی در درون منطقه دریافت کردند، فضای مناسبی به دست آوردند و آرمانی جعلی سر هم کردند.»

او اضافه کرده‌است که این افراطیان «به دیوهایی تبدیل شدند که اکنون حتی در مواردی بانیان و حامیان خویش را نیز تهدید می‌کنند.»

بروز بحران در سوریه اختلاف نظر عمیقی را میان تهران و آنکارا در قبال وضعیت سوریه به‌وجود آورده‌است و در حالی که ایران حامی بزرگ بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است، ترکیه از دشمنان رژیم اسد به‌شمار می‌آید.

جناح‌های مختلف، دولت ترکیه را متهم به «همکاری ضمنی» با نیروهای داعش که درگیر نبرد با رژیم بشار اسد هستند می‌کنند؛ اتهامی که مقام‌های ترکیه آن را رد و تکذیب کرده‌اند.

پس از روی دادن تحولاتی، ترکیه به تازگی تصمیم گرفت حملاتی را علیه مواضع داعش و مواضع شبه‌نظامیان کُرد در عراق و سوریه آغاز کند.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجم مرداد در این ارتباط خطاب به کشورهای منطقه و دیگر کشورها گفت که «از همه می‌خواهیم شرایط جدیدی را که بر اثر عملیات‌های ما در سوریه و عراق به‌وجود آمده بار دیگر به صورت درست مطالعه کرده و ارزیابی کنند و عملیات خود را مطابق با این شرایط جدید مورد بازنگری قرار دهند.»

پس از آن، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در مکالمه‌ای تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که «اگر عملیات علیه تروریسم بدون هماهنگی با دولت مرکزی کشورها انجام شود، ممکن است مشکلات بزرگتری در منطقه به وجود بیاید.»

محمدجواد ظریف اخیراً در دور نخست سفر منطقه‌ای خود خواستار همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه با داعش و حل دیگر موضوعات منطقه‌ای شد.

کشورهای لبنان، پاکستان، سوریه، و ترکیه در فهرست دور دوم سفرهای منطقه‌ای آقای ظریف قرار داشتند که به این ترتیب ترکیه از فهرست این دور از سفرها حذف شد. آقای ظریف روز سه‌شنبه برای آغاز این دور از سفرهای خود راهی بیروت شد.

XS
SM
MD
LG