لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

درگیری پلیس مقدونیه با پناهجویان در مرز این کشور


پلیس ضدشورش مقدونیه برای متفرق کردن هزاران پناهجویی که قصد دارند از یونان وارد این کشور بشوند، متوسل به گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی شد.

رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی روز جمعه، ۳۰ مرداد، گزارش داد که هزاران پناهجو به دنبال اعلام وضعیت اضطراری در مرزهای مقدونیه تمام شب گذشته را در نواحی اطراف مرز یونان و مقدونیه گذراندند و تلاش کردند که از مرز عبور کنند.

این پناهجویان که اغلب از سوریه، افغانستان و شمال آفریقا هستند قصد دارند با عبور از مقدونیه خود را به کشورهای شمالی اروپا برسانند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که پناهجویان پس از آن که مطلع شدند دولت مقدونیه مرز را بسته است، چندین بار به سوی نیروهای پلیس یورش بردند که این درگیری‌ها در مجموع به جراحت دست‌کم چهار نفر منجر شد.

وضعیت اضطراری در مرز مقدونیه و یونان از روز پنج‌شنبه به دنبال آن گزارش وزارت کشور مقدونیه برقرار شد که عنوان می‌کرد موج بزرگی از پناهجویان در هفته‌های اخیر وارد این کشور شده است.

در بیانیه دولت مقدونیه آمده است: «با توجه به فشار فزاینده در مرز جنوبی... برآورد شده که باید در آن منطقه اقدامات نظارتی موثرتر و بیشتری برای مقابله با ورود غیرقانونی از یونان انجام شود.»

طبق قوانین مقدونیه با اعلام وضعیت اضطراری در کشور ارتش نیز اجازه ورود به ماجرا را پیدا می‌کند که دولت این کشور تاکید داشته به منظور افزایش امنیت ساکنان آن منطقه این اقدام ضرورت دارد.

مقدونیه اگرچه عضو اتحادیه اروپا نیست، اما یکی از گذرگاه‌های اصلی برای پناهجویان خاورمیانه‌ای، آفریقایی و آسیایی به شمار می‌آید که به یونان رسیده‌اند و تلاش می‌کنند خود را به کشورهای شمالی عضو اتحادیه اروپا برسانند.

دولت مقدونیه چندی پیش نیز به منظور برقراری نظم در شهر گفلیا که در روزهای اخیر شاهد ورود هزاران پناهجو بوده است، پلیس ضدشورش را به آن منطقه اعزام کرد.

در یک ماه گذشته اطلاعات حدود ۳۹ هزار پناهجو به ثبت رسیده است که بیشتر آنها اهل سوریه و افغانستان هستند و می‌خواهند از مقدونیه عبور کنند.

XS
SM
MD
LG