لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

درگیری‌ها در مناطق کردنشین ترکیه ادامه دارد


دیاربکر، بزرگ‌ترین شهر کردنشین در جنوب شرقی ترکیه
دیاربکر، بزرگ‌ترین شهر کردنشین در جنوب شرقی ترکیه

در حالی‌ که کمیسر حقوق بشر در شورای اروپا خواستار آن شده تا دولت ترکیه به ناظران بین‌المللی اجازه دهد از مناطق کردنشین این کشور دیدار کنند، گزارش خبرگزاری‌ها از ادامه ناآرامی‌ و درگیری‌ها در این مناطق حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیلس مویژنیسک، کمیسر حقوق بشر، از آن چه «استفاده نامتناسب از نیروهای نظامی علیه غیرنظامیان» در مناطق کردنشین ترکیه خواند، ابراز نگرانی کرد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه صبح روز جمعه، ۲۰ شهریورماه، به نقل از منابع امنیتی ترکیه از تیراندازی یک شبه‌نظامی نقابدار مظنون به عضویت در حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، خبر داد که در جریان این تیراندازی یک غیرنظامی کشته و سه نیروی پلیس زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تیراندازی در یک کافه کوچک در شهرستان دیاربکر اتفاق افتاد و مرد جوانی که در این کافه کار می‌کرد، کشته شد.

بر اساس این گزارش‌ها، حال یکی از پلیس‌های مجروح‌شده وخیم توصیف شده است.

دیاربکر بزرگ‌ترین شهرستان کردنشین ترکیه در جنوب‌ شرقی این کشور است که در هفته‌های گذشته، شاهد ناآرامی و درگیری بین نیروهای دولتی و امنیتی ترکیه با اعضای پ‌کاکا و هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها بوده‌ است.

دولت ترکیه می‌گوید پس از حملات مسلحانه گروه پ‌‌کاکا به نظامیان ترکیه، عملیات نظامی در مناطق کردنشین و از جمله شهر جیزره را آغاز کرد. در جریان آن حمله، ۱۶ سرباز ارتش ترکیه کشته شدند.

وب‌سایت تلویزیون دولتی ترکیه اعلام کرده است که در جریان عملیات نیروهای مسلح ترکیه در داخل و خارج از کشور علیه مواضع پ‌کاکا، از ماه ژوییه، تیر و مردادماه گذشته، یک هزار و ۱۱۶ نفر که این وب‌سایت آنها را «تروریست» نامیده، کشته شده‌اند.

دولت ترکیه از روز ۱۳ شهریورماه در جریان عملیات نظامی خود در شهر جیزره، حکومت نظامی و مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده‌ است.

این شرایط با انتقاد اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه روبه‌رو شده تا آنجا که هفته گذشته صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر این حزب، همراه با سی تن از نمایندگان عضو این حزب قصد داشت برای بررسی شرایط ساکنان «جیزره»، با پای پیاده به این شهر بروند که با ممانعت نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه نتوانستند به این شهر وارد شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها و سایر نمایندگانی که او را در این سفر همراهی می‌کردند، در دامنه کوهی در نزدیکی مرز با سوریه و عراق، جایی که نیروهای امنیتی ترکیه با اونیفورم و تجهیزات کامل ضد شورش آنها را متوقف کردند، تحصن کرده‌اند.

آنها اعلام کرده‌اند که قصد دارند توجه عمومی را به شرایط وخیم امنیتی و بهداشتی ۱۲۰ هزار نفر ساکنان شهر جیزره جلب کنند.

به گزارش روزنامه جمهوریت، چاپ ترکیه، لیلا زانا نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها اعلام کرده است که در صورت خاتمه نیافتن درگیری‌ها، اعتصاب غذا خواهد کرد.

حزب دموکراتیک خلق‌ها اعلام کرده‌ است که در جریان عملیات نیروهای دولتی تاکنون ۲۱ غیرنظامی از جمله چند کودک کشته شده‌اند و شرایط زندگی مردم شهر جیزره هر روز وخیم‌تر می‌شود.

در همین حال، بر اساس اعلام وزارت کشور ترکیه، در آخرین دور درگیری در شهر «جیزره»، هفت شبه‌نظامی کرد و یک شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند.

از سوی دیگر دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا که به ترکیه سفر کرده است، روز پنج‌شنبه خواستار بازگرداندن آرامش و صلح میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ‌کا‌کا) شد.

در مقابل احمد داووداوغلو، نخست‌ وزیر ترکیه بر ادامه بمباران مواضع کردهای مخالف دولت، تاکید کرده و گفته است این عملیات تا نابودی کامل پ‌کاکا ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG