لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

روزنامه نزدیک به حزب‌الله لبنان: سفر دوباره قاسم سلیمانی به روسیه


قاسم سلیمانی (راست)
قاسم سلیمانی (راست)

روزنامه لبنانی السفیر، نزدیک به حزب‌الله لبنان، در شماره روز سه‌شنبه، ۲۴ شهریورماه خود، به نقل از یک «منبع عربی» نوشت که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، هفته گذشته برای دومین بار طی یک ماه گذشته به روسیه سفر کرد.

بنا بر این گزارش، هنوز مشخص نیست که قاسم سلیمانی در این سفر با کدام یک از مقام‌های روس دیدار و گفت‌وگو کرده است.

سفر پیشین قاسم سلیمانی به روسیه با انتقادهای آمریکا مواجه شد، اما روسیه سفر این مقام نظامی ایران به مسکو را رد کرد.

خبرگزاری رويترز و شبکه خبری «فاکس نيوز» آمريکا روز ۱۶ مردادماه گذشته به نقل از دو منبع امنیتی و اطلاعاتی آمریکا گزارش دادند که قاسم سليمانی روز سوم مرداد وارد مسکو شده و با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، و سرگئی شويگو، وزير دفاع روسيه، ديدار کرده است.

در آن زمان خبرگزاری روسی «ريانووستی»، به نقل از سخنگوی کاخ کرملين، این گزارش‌ها از ديدار قاسم سليمانی با ولاديمير پوتين را رد کرد.

اکنون روزنامه السفیر نوشته است: «به احتمال زیاد سفر دوم قاسم سلیمانی به مسکو در راستای تلاش‌های روسیه و ایران برای همکاری مشترک در سوریه صورت گرفته است. ایرانی‌ها پس از سه سال مشارکت افسران سپاه پاسداران در عملیات نظامی، تجربه بزرگی از میدان‌های نبرد سوریه دارند. همچنین این سفر را می‌توان در راستای عملیات جاری روسیه در سوریه دانست، چرا که مسکو در حال توسعه فرودگاه نظامی حمیمیم در نزدیکی سواحل سوریه است.»

این گزارش افزوده است که سفر اخیر سلیمانی به مسکو «همکاری ایران و روسیه را در سوریه مستحکم‌تر می‌کند و اکنون باید پس از تکمیل پل هوایی میان مسکو و لاذقیه در ۲۴ سپتامر جاری (۲ مهر) در انتظار روشن شدن نقشه راه جدید روسیه در سوریه بود».

پس از انتشار گزارش‌هایی از سفر نخست قاسم سلیمانی به روسیه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده به خاطر سفر سرلشکر قاسم سلیمانی به روسیه، اعتراض خود را به اطلاع مقام‌های ارشد آن کشور رسانده است.

آمریکا در عین حال اعلام کرد بنا دارد نگرانی‌های خود را در مورد این «سفر» در سازمان ملل مطرح کرده و موضوع را از طریق شورای امنیت این سازمان پی‌گیری کند.

روزنامه لبنانی «السفیر» همچنین به سفر میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تهران پیش از سفر نخست قاسم سلیمانی به مسکو اشاره کرده و نوشته است: «بوگدانوف چهارم اوت گذشته (۱۳ مرداد) به تهران رفته بود و با مقام‌های ایرانی از جمله حسین امیرعبداللهیان مرد سپاه پاسداران در وزارت امور خارجه ایران دیدار کرده بود.»

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه ایران است.

بنا بر این گزارش، بوگدانوف در آن سفر با ایرانی‌ها، بر سر «پایه‌های جدید ائتلاف میان تهران و مسکو برای مقابله با داعش در سوریه» به توافق رسیده بود.

XS
SM
MD
LG