لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره اجرای برجام را تایید کرد


شورای نگهبان عصر چهارشنبه ۲۲ مهرماه مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) میان ایران و شش قدرت جهانی را تایید کرد.

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، به خبرگزاری فارس گفته است که «طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» با اکثریت آراء مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طرح یاد شده روز سه‌شنبه در میان جار و جنجال مخالفان توافق هسته‌ای وین و ظرف ۲۰ دقیقه به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در جلسه روز سه‌شنبه، ۱۶۱ نماینده رای موافق، ۵۹ نماینده رای مخالف و ۱۳ نفر رای ممتنع دادند.

با تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، راه برای اجرای کامل توافق وین همراه می‌شود و آن‌گونه که مقام‌های دولت حسن روحانی اعلام کرده‌اند احتمالا برجام از روز دوشنبه هفته آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.

مهلت ۹۰ روزه بررسی توافق هسته‌ای وین روز ۲۶ مهرماه به پایان می‌رسید.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است: اقدامات ایران «روی زمین حداکثر حدود یک و نیم تا دو ماه طول می‌کشد و می‌توان گفت که اواخر آذرماه یا اوایل دی‌ماه سال جاری شاهد اجرایی شدن کامل برجام خواهیم بود».

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان ۱۰ روز فرصت داشت تا درباره این طرح اعلام نظر کند ولی به فاصله یک روز از مصوبه مجلس، آن را تایید کرد.

بر اساس این مصوبه که اکنون تبدیل به قانون شده است، دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا کند که ۹ مورد احکام و تکالیف را در فرآیند اجرا رعایت کند.

از جمله این احکام و تکالیف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «دولت موظف است سیاست خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به طور فعال دنبال کند»؛ «پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و اقدام متقابل قرار دارد»؛ «نظارت‌های آژانس در چارچوب مقررات بین المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور انجام پذیرد»؛ «دولت موظف است منابع مالی آزاد شده را در چارچوب قوانین در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید صرف کند»؛ «اجازه فرصت طلبی و سوء استفاده در داخل کشور به آمریکا یا دیگر دولت‌های خارجی داده نشود».

رییس جمهوری ایران سه‌شنبه شب وعده داد که با اجرای برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی راه برای رونق اقتصادی فراهم شده و وضعیت اقتصادی در سال آینده به طور کلی تغییر می‌کند.

حسن روحانی گفت اکنون با چشم‌انداز اقتصادی پس از تحریم‌ها، می‌خواهیم در شش ماهه دوم سال رشد اقتصادی داشته باشیم و پیام من به مردم این است که همه باید آماده جهش تولید و رشد اقتصادی باشند و به مردم می‌گویم که در سال آینده وضع اقتصادی به طور کلی تغییر خواهد کرد.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان ۲۳ تیرماه امسال بر سر حل و فصل نهایی پرونده هسته‌ای تهران به توافق رسیدند که بر اساس آن، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی لغو یا تعلیق شود.

XS
SM
MD
LG