لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اعدام متهمان نوجوان در ایران را محکوم کردند


لوگو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
لوگو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

مسئولان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه در بیانیه‌ای اعدام دو مجرم نوجوان در ایران را محکوم کرده، و از حکومت ایران خواستند که «اعدام افراد زیر سن قانونی را متوقف کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه فاطمه سالبهی به جرم قتل مردی که در سن ۱۶ سالگی مجبور به ازدواج با او شد روز سه شنبه این هفته اعدام شد. به این ترتیب رقم زنان اعدام شده طی سال جاری به یازده نفر رسید. حداقل ۷۰۰ مرد نیز از آغاز سال ۹۴ اعدام شده‌اند.

مسئولان حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه خود اشاره می‌کنند که در جریان دادگاه فرجام «فاطمه سال‌بهی» ایرادات قانونی فراوانی وجود داشته و هشدار دادند که اعدام او نقض آشکار قوانین بین‌المللی است که صدور مجازات مرگ برای مجرمین زیر سن هجده سال را ممنوع کرده است.

در بیانیه مسئولان حقوق بشر سازمان ملل متحد اعدام «صمد زهابی» که هفته گذشته روی داد نیز محکوم شده است. صمد زهابی در مارس ۲۰۱۳ و زمانی که فقط ۱۷ سال داشت به جرم قتل چوپان همکارش به مرگ محکوم شده بود.

در بخش دیگری از بیانیه گفته می‌شود: «به خانواده آقای زهابی هیچ خبری داده نشده و به وکیل مدافع او نیز که طبق قانون باید ۴۸ ساعت قبل اطلاع داده می‌شد خبر نداده‌اند».

احمد شهید نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران گفت: «این دو مورد نمونه‌های دردناک افزایش تعداد اعدام‌ها و نگرانی در مورد عدم رعایت موازین محاکمه عادلانه در جمهوری اسلامی ایران است».

کریستف هینز، کار‌شناس اعدام‌های بدون محاکمه در سازمان ملل، این اعدام‌ها را تحت عنوان «قتل‌های غیرقانونی توسط حکومت و مترادف با قتلی که هر فرد ممکن است مرتکب شود» محکوم کرده است.

او افزود: «این موارد فجایع عمیقی هستند که ارزش جان بشر و در نتیجه حیثیت کشور را تنزل می‌دهند. اعدام یک مجرم نوجوان به خصوص پس از محاکمه‌ای که در مورد عادلانه بودن جای تردید فراوانی هست، نقض صریح منشور بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و ناقض منشور حقوق کودکان است».

این کار‌شناس سازمان ملل متحد گفت: «ایران باید بلادرنگ کشتن کودکان را متوقف کند».

دوبراوکا سیمونویچ، کار‌شناس سازمان ملل متحد در زمینه خشونت علیه زنان، از عدم توجه دادگاه به زندگی فاطمه سال‌بهی و شرایطی که قتل در آن اتفاق افتاده انتقاد کرد و گفت مورد او «نمونه برجسته‌ای از مشکلات و موانعی است که قربانیان خشونت خانگی در سیستم‌های قضایی با آن روبرو هستند».

وی افزود: «نمی‌توان تاثیرات شدید خشونت‌های جنسی، روانی و فیزیکی در محیط خانه را روی این زنان نادیده گرفت».

دوبراوکا سیمونویچ با اشاره به سن پایین فاطمه هنگام ازدواج اجباری، در مورد تعداد زیاد دختران کم سن و سالی که در ایران به زور ازدواج می‌کنند ابراز نگرانی کرد.

این سه کار‌شناس و مسئول حقوق بشر در سازمان ملل متحد از حکومت ایران خواستند که اعدام‌ها را متوقف کرده و به طور کلی مجازات مرگ را لغو کند.

XS
SM
MD
LG