لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

ایران: تثبیت تولید نفت تا بازگشت به سطح قبل از تحریم‌ها منتفی است


مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی پنجشنبه ۲ اردیبهشت اعلام کرد که ایران تا بازگشت تولید نفت خود به سطح دوران پیش از تحریم‌ها، تولید خود را تثبیت (فریز) نخواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وی گفت که تولید روزانه ۴.۲ میلیون بشکه نفت در دستور مقام‌های ایران قرار دارد.

اظهارات حسینی در حالی است که هفته گذشته اجلاس اعضای اوپک و برخی تولید کننده‌های نفت غیراوپک در دوحه برای تثبیت تولید نفت با شکست مواجه شد. عربستان که یک‌سوم تولید نفت اوپک و ۱۱ درصد کل تولید نفت جهان را انجام می‌دهد، می‌گوید ایران باید برنامه افزایش تولید نفت خود را متوقف کند.

به دنبال شکست اجلاس دوحه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، اعلام کرد که اگر ایران بخواهد تولید نفت را در سطح ماه ژانویه تثبیت کند بدان معناست که هیچ اتفاقی در رفع تحریم‌ها نیفتاده است.

حسینی نیز در پاریس اظهار داشت که هرگونه تثبیت تولید نفت زیر ۴.۲ میلیون بشکه در روز به معنی ادامه تحریم‌ها علیه ایران است.

ایران بعد از اعمال تحریم‌های غرب در سال ۲۰۱۲ صادرات نفت خود را بیش از یک میلیون بشکه کاهش داد و به همین میزان نیز تولید روزانه نفت ایران افت کرد.

تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز بود، اما بعد از لغو تحریم‌های در نیمه ژانویه سال جاری، این رقم افزایش یافت و به ۳.۳ میلیون بشکه رسید.

حسینی در حاشیه یک اجلاس نفتی در فرانسه اظهار داشت که هرگونه تثبیت به معنی «خود-تحریمی» است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز ۳۱ فروردین گفت که قرار است تولید نفت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ایران تا پایان خردادماه به ۳ میلیون بشکه در روز برسد که این باعث می‌شود در آن تاریخ تولید کلی نفت ایران به سطح پیش از شروع تحریم‌ها بازگردد.

بازارهای بین‌المللی نفت به دنبال تولید حجم عظیمی از نفت مازاد در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ اشباع شد و در سال گذشته نیز روزانه تا ۱.۷ میلیون بشکه نفت مازاد روانه بازار می‌شد.

این موضوع باعث شد تا قیمت نفت در همین دوره زمانی از ۱۰۸ دلار به زیر ۳۰ دلار در ماه گذشته برسد. با این حال کاهش تولید نفت اعضای غیر اوپک باعث شده است که از میزان نفت مازاد کاسته شود و قیمت‌های جهانی نفت به حدود ۴۵ دلار رسیده است.

بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت اعضای غیر اوپک در سال جاری روزانه ۷۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت، اما باز هم نفت مازاد در بازار وجود خواهد داشت.

اعضای اوپک و برخی تولیدکننده دیگر مانند روسیه هفته گذشته ۱۷ آوریل اجلاسی برای تثبیت تولید نفت خود در سطح تولید ژانویه برگزار کردند.

ایران از شرکت در این اجلاس امتناع کرد، اما گفت که از تثبیت تولید دیگر کشورها حمایت می‌کند.

رویترز پنجشنبه گزارش داد که الجزایر می‌خواهد دور تازه‌ای از مذاکرات برای تثبیت تولید را با روسیه و ایران و دیگر کشورها انجام دهد.

XS
SM
MD
LG