لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

تلفات جنگ داخلی سوریه از «مرز ۲۸۰ هزار نفر» گذشت


شهر حلب (عکس ارشیو)
شهر حلب (عکس ارشیو)

طبق آمار جدیدی که روز پنجشنبه توسط دیده بان حقوق بشر سوریه منتشر شد در جنگ داخلی پنج ساله این کشور بیش از ۲۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این آمار جدید رقم کل کشته شدگان ۲۸۲ هزار و ۲۸۳ نفر اعلام شده که از این رقم ۸۱ هزار و ۴۳۶ نفر غیرنظامی بوده و از جمله آنها ۱۴ هزار کودک و بیش از ۹ هزار نفرشان زن بوده اند.

تعداد تلفات گروههای شورشی غیرجهادی بیش از ۴۸ هزار و تلفات گروههای تندرو از جمله پیکارجویان خارجی آنها حدود ۴۷ هزار نفر بوده است.

این نهاد در عین حال شواهد مربوط به کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نیروی طرفدار دولت را جمع آوری کرده که از این رقم بیش از ۵۶ هزار نفر سربازان ارتش سوریه بوده اند.

هویت حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مورد دیگر از تلفات ثبت شده هنوز مشخص نشده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست، با کمک شبکه‌ای از فعالان محلی در سراسر کشور اخبار جنگ داخلی سوریه را که ازمارس ۲۰۱۱ شروع شد و از جمله تلفات آن را جمع آوری می کند.

این تازه‌ترین آمار تلفات جنگ از زمان برقرار آتش بس موقت بین رژیم و گروههای شورشی غیرجهادی در ۲۷ فوریه امسال است.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه چند هفته پس از برقراری این آتش بس ابعاد درگیریهای نظامی و تلفات به شکل محسوسی کاهش یافت. اما با شکسته شدن این آتش بس در برخی از مناطق سوریه درگیریهای مسلحانه دوباره شروع شده است.

در آمار قبلی که این نهاد روز ۲۳ فوریه امسال منتشر کرد رقم کل تلفات ۲۷۱ هزار و ۱۳۸ نفر اعلام شده بود.

همزمان روز پنجشنبه فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه هشدار داد که اگر حکومت و گروههای شورشی در مورد توزیع گسترده تر کمکهای بشردوستانه توافق نرسند جمعیت زیادی از غیرنظامیان این کشور با خطر قحطی روبرو خواهند شد.

استفان د میستورا پس از جلسه هفتگی نهادهای امداد و کمک رسان که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می کنند، در شهر ژنو گفت:«در حال حاضر جمعیت زیادی از مردم سوریه در خطر قحطی هستند.»

یان اگلند، معاون آقای د میستورا و مسئول هماهنگی اقدامات بشردوستانه در سوریه گفت طی ماه جاری ارسال کمک‌های لازم برای ساکنان مناطق تحت محاصره دشوارتر از آن بوده که انتظار می رفت.

او افزود:«از مجموع یک میلیون نفری که قرار بود طی ماه مه از راههای زمینی کمک‌های لازم را به آنها برسانیم فقط توانسته ایم به ۱۶۰ هزار نفر دسترسی پیدا کنیم.»

طبق آمارهای سازمان ملل متحد در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مردم سوریه در مناطق تحت محاصره زندگی می کنند که بخش عمده‌ای از آنها در محاصره نیروهای دولتی است.

علاوه بر این حدود ۴ میلیون نفر دیگر نيز ساکن مناطقی هستند که به خاطر نزدیکی به جبهه‌های نبرد و یا پست‌های بازرسی دسترسی به آنها دشوار است.

از ماه فوریه تلاش‌های گسترده‌ای آغاز شده تا حجم و گستره ارسال کمک‌های بشردوستانه به این مناطق افزایش یابد ولی پس از شکسته شدن آتش بس لرزانی که در ماه فوریه برقرار شده بود توزیع این کمک‌ها دچار مشکل شده است.

یان اگلند گفت:«حتی در مناطقی که سازمان ملل متحد اجازه لازم را دریافت کرده ارسال و رساندن کمک‌ها به مردم با مشکلات متعددی روبرو بوده است.»

به گفته او در مناطق دیگری هم که سازمان ملل متحد برای ارسال کمک اجازه مشروط را دریافت کرده بود عملا نتوانسته این کمک‌ها را به مردم برساند. از جمله نقاطی که دسترسی به آن امکان پذیر نبوده او به معظمیه در مناطق روستایی اطراف دشمق، الواعر در اطراف حمس، شهرهای داریا و دوما اشاره کرد.

یان اگلند افزود:«می توانم بگویم که وضعیت در مناطق تحت محاصره به حد وحشتناکی خطیر است. کودکان در این مناطق آنقدر گرسنه هستند که اگر نتوانیم کمک‌های بشردوستانه را به آنجا برسانیم از بین خواهند رفت.»

XS
SM
MD
LG