لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

خامنه‌ای به حسن روحانی: کار و تلاش در یک‌سال باقی مانده را به حداکثر برسانید


آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه سوم شهریور ماه، دولت حسن روحانی را به دوری از حواشی بحث‌های انتخاباتی در ماه‌های آینده فراخواند و از اعضای هیأت دولت خواست با برنامه‌ریزی و جدیت، کار و تلاش خود را در یک سال باقی‌مانده انجام دهند.

رهبر ایران در دیدار با رییس جمهوری و اعضای هیأت دولت ایران، با اشاره به «گذشت سریع» سه سال از عمر دولت یازدهم، گفت: «دولت باید با برنامه‌ریزی و جدیت، حداکثر بهره‌برداری را برای کار و تلاش در یک سال باقی‌مانده انجام دهند».

وی افزود: «دولت نباید به هیچ‌وجه خود را سرگرم بحث‌های انتخاباتی کند،‌ بلکه باید تا آخرین روز کاری، برای کار، تلاش و حل مشکلات برنامه‌ریزی کند و بهترین تبلیغ برای دولتِ در رأس کار، اقدام و عمل آن دولت است».

تاکید علی خامنه‌ای بر باقی بودن «یکسال» از کار دولت حسن روحانی در حالی است که وی دوم شهریور سال ۱۳۸۷ در دیدار با هیات دولت محمود احمدی‌نژاد، خطاب به آنها گفته بود: «مثل کسی که پنج سال ديگر بناست کار بکند، کار بکنيد؛ يعنی تصور کنيد که اين يک سال به اضافه چهار سال ديگر در يد مديريت شماست. با اين ديد نگاه کنيد و کار کنيد و برنامه ريزی کنيد و اقدام کنيد».

رهبر ایران افزوده بود: «در اين سال آخر با روحيه سال اول کار کنيد. البته احساس می کنم همين جور است؛ اما در عين حال تاکيد می‌کنم. فکر نکنيد که امسال، سال آخر دولت است؛ نه».

پیشتر نیز برخی از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و اصولگرایان این احتمال را مطرح کرده بودند که ریاست جمهوری حسن روحانی «یک دوره ای» خواهد بود.

از جمله روزنامه «جوان» در شماره روز ۲۹ تیرماه امسال نوشته بود: وعده‌های حسن روحانی در زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوری ۹۲ يكی «گشايش‌های متعدد و مشهود اقتصادی در صورت توافق هسته‌ای با غرب» و ديگری «مبارزه با تبعيض و فسادهای اقتصادی» در جامعه بود؛ «شعارهايی كه تحقق نيافته است و در مقابل عاملی برای يک دوره‌ای شدن رياست جمهوري حسن روحانی هم شده است».

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به طور تلویحی، از انتشار فایل صوتی آیت‌الله حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های سال ۶۷ انتقاد کرد و گفت که عده‌ای تلاش می‌کنند با ایجاد فضای مظلومیت، «چهره نورانی امام راحل را خدشه‌دار کنند».

رهبر جمهوری اسلامی، با یادکردن از محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر به عنوان «الگوی اخلاص، پرکاری و مردمی‌بودن» از برخی تلاش‌ها که به گفته وی برای تطهیر «عاملان این جنایت» انجام می‌شود، انتقاد کرد.

وی در این‌باره گفت: «متأسفانه برخی تلاش دارند تا برای این جنایتکارانی که هزاران نفر از مردم عادی تا مسئولان و شخصیت‌های برجسته را به شهادت رساندند، فضای مظلومیت ایجاد و چهره نورانی امام راحل را خدشه‌دار کنند اما این دست‌های خبیث و مغرض به نتیجه نخواهند رسید و همانند گذشته ناکام خواهند ماند».

وب‌سایت آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم‌مقام برکنارشده آیت‌الله خمینی، روز ۳۰ مرداد ماه، یک فایل صوتی از او مربوط به ۲۴ مرداد سال ۱۳۶۷ منتشر کرد که این مرجع تقلید شیعه در دیدار با برخی مقام‌های قضایی وقت جمهوری اسلامی، از اعدام‌های سال ۶۷ در ایران به عنوان «بزرگترین جنایت جمهوری اسلامی» یاد می‌کند.

اولویت‌های اصلی کشور از نگاه خامنه‌ای

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود نکاتی را در قالب هفت سرفصل به عنوان «اولویت‌های اصلی کشور» و «نقشه راه دولت یازدهم» در یک سال پیش رو عنوان کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، ضمن انتقاد از حوزه فرهنگ گفت که طرفدار «جزم‌اندیشی، فشار و اختناق» در عرصه فرهنگ نیست و به «آزاداندیشی اعتقاد راسخ دارد» اما تأکید کرد که آزاداندیشی به معنای «ولنگاری و اجازه‌دادن به دشمن برای لطمه‌زدن» نیست.

رهبر ایران، فرهنگ را شامل ادبیات، هنر، سبک زندگی، رفتار و اخلاق اجتماعی دانست و عملکرد دستگاه‌های فرهنگی را «ضعیف» ارزیابی کرد.

وی پیشتر در نیمه خردادماه نیز در انتقاد از اقدامات دولت در زمینه‌های فرهنگی گفته بود: در موضوع فرهنگ نوعی «ولنگاری و بی‌اهتمامی» در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد.

خامنه‌ای در ادامه سخنان روز چهارشنبه‌اش با بیان اینکه «اقتصاد مسئله اول کشور است»، حل مشکلات اقتصادی را در گرو «اجرای صحیح و دقیق» سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

رهبر ایران، بر «ممانعت قاطعانه» از ادامه طرح‌ها یا برنامه‌های اقتصادی «غیرهمسو» با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد.

وی اواسط فروردین ماه گذشته نیز از معاون اول رییس جمهوری ایران خواسته بود که نقش ویژه‌ای در فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

در پی این درخواست، اسحاق جهانگیری، ۳۰ فروردین ماه، برنامه‌هایی را برای اجرای آنچه «اقتصاد مقاومتی» توصیف می‌شود، به سازمان‌های دولتی ابلاغ کرده است.

«قرارگاه اقتصاد مقاومتی»، نهادی است که به دستور رهبر جمهوری اسلامی برای اجرای دستورات ویژه او در پیگیری آنچه به نام «سیاست اقتصاد مقاومتی» نامیده می‌شود، تشکیل شده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، در ادامه بار دیگر آمریکا را به «بد حسابی و بدعهدی» در برجام متهم کرد.

وی گفت: «این تجربه به ما می‌آموزد که به وعده‌های هیچ‌ یک از دولت‌ها در آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد و نباید در مقابل وعده آنها اقدام نقد انجام داد».

آیت‌الله خامنه‌ای، پیشتر نیز آمریکا را به عدم اجرای کامل تعهداتش در چارچوب برجام متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG