لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

سونامی و آتش‌فشان در اندونزی: دست‌کم ۱۷۹ کشته، ۴۰۰ مفقود


امدادگران در دهکده ای در نزدیکی «مراپی مانت»
امدادگران در دهکده ای در نزدیکی «مراپی مانت»
مقامات اندونزی می گويند که سونامی در سواحل غربی اندونزی دستکم ۱۵۴ کشته برجای گذاشته است.

روز دوشنبه يک زلزله با قدرت هفت و هفت دهم ريشتر در دريا موجب شد تا سونامی با امواجی سه متری، برخی سواحل غربی اندونزی را تخريب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نزديک به ۴۰۰ نفر نيز مفقود شده اند. باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا که در کودکی مدت چهار سال در اندونزی زندگی کرده است و هيلاری کلينتون، وزير خارجه این کشور، از وقوع زلزله و سونامی ابراز تاسف کرده و قول کمک رسانی داده‌اند.

همزمان روز دوشنبه فوران آتش فشان در جزيره جنوبی جاوه در اندونزی، ۲۵ کشته برجای گذاشت. اين آتش فشان سه بار روز سه شنبه فعال شده و موجب شد هزاران نفر از محل سکونت خود بگریزند.

در میان کشته شدن این واقعه، ماریجان، روحانی ۸۵ ساله‌ای وجود دارد که در میان اهالی به نگهبان دنیای ماوراءالطبیعه شهرت داشت و از سوی شاه سابق اندونزی ماموريت داشت تا مراقب روح های آتش فشان باشد و آنها را آرام نگه دارد. امدادگران به آسوشيتدپرس گفتند که وی در حالی که برای آرام کردن روح های دعا می کرد کشته شده است.

آتش فشان «مراپی مانت» که به زبان محلی به معنی کوه آتشين است در ۲۰۰ سال گذشته بارها فعال شده و در سال ۱۹۹۴ موجب کشته شدن ۶۰ نفر شده است. به نوشته واشینگتن پست برخی از دانشمندان می گویند که آتش فشان شدیدتری در هفته‌ها و یا ماه‌های آینده در راه است.
XS
SM
MD
LG