لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

«مغز متفکر عملیات تروریستی اندونزی کشته شد»


یک پلیس اندونزی در کنار پوستر نورالدین محمد توپ
یک پلیس اندونزی در کنار پوستر نورالدین محمد توپ

سی‌ان‌ان به نقل از منابع امنيتی اندونزی گزارش داد که نيروهای پليس اين کشور در تمانگونگ در جزيره جاوا به يکی از مخفی‌گاه‌های افراد مظنون به فعاليت تروريستی حمله کرده و نورالدين محمد توپ متهم به چند حمله تروريستی را کشته‌اند.

وی از سوی مقامات امنیتی اندونزی متهم بوده که در سال‌های گذشته «مغز متفکر عملیات تروریستی» در اندونزی بوده است.

پليس اندونزی تاکنون اين خبر را تائيد نکرده و می‌گويد در تلاش است تا هويت سه نفری را که در اين عمليات کشته شده‌اند شناسايی کند.

پليس می‌گويد اين حمله در پی دستگيری چندين شبه‌نظامی وفادار به نورالدين که روز جمعه صورت گرفت انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پليس اندونزی می‌گويد که «روز جمعه دو نفر در بازار تمانگوگ که گمان برده می‌شد محافظان نورالدين محمد توپ باشند دستگير شدند. آنها سپس پليس را به مخفي‌گاه مظنونين به فعاليت‌های شبه‌نظامی هدايت کردند. نيروهای امنيتی به اين مخفي‌گاه حمله کرده که در پی آن سه نفر از مظنونين کشته و پنج نفر ديگر زخمی شدند. ۵۰۰ کيلو مواد منفجره نيز در اين مخفي‌گاه کشف شده است.»

نورالدين که در مالزی متولد شده بود متهم به چندين حمله تروريستی در شش سال گذشته در اندونزی بود که در نتيجه آنها ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش رويترز، نانان سوکارنا، سخنگوی پليس اندونزی، گفت که «من فکر می‌کنم که اين عمليات قابل توجه بود و اميدوارم فردی که در اين عمليات کشته شد نورالدين باشد.»

مقامات اطلاعاتی اندونزی می‌گويند که «نورالدين محمد توپ و ازاهاری حسين، یک بمب‌گذار که در سال ۲۰۰۵ در حمله پليس کشته شد، رهبران شبکه شبه‌نظامی جماعت اسلامی بودند. اين گروه متهم است که از سال ۲۰۰۲ عامل اصلی چند بمب‌گذاری در اندونزی بوده است. نورالدين محمد توپ همچنين متهم بوده که در بمب‌گذاری‌های هتل ماريوت در جاکارتا در سال ۲۰۰۳، بمب‌گذاری در سفارت استراليا در جاکارتا در سال ۲۰۰۴ و انفجار در بالی در سال ۲۰۰۵ نقش داشته است.»

برخی از کارشناسان امور امنيتی از جمله اندی ويجايانتو از دانشگاه اندونزی به رويترز گفته‌اند که «کشته شدن توپ ضربه مهمی به گروهش است چرا که رهبرشان کشته شده و سيستم ارتباطات آن ضربه خورده است.»

در همین حال اخیرا گزارش شد که بيت‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان، در حمله موشکی که گفته می‌شود از جانب آمريکا بوده کشته شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، در حمله‌ای که گفته می‌شود از سوی يک هواپيمای بدون خلبان آمريکايی صورت گرفته خانه اکرم‌الدين از رؤسای قبيله‌ای وزيرستان پاکستان، که بيت‌الله محسود در آن به سر می‌برده، به‌کلی منهدم شده است.

دولت آمريکا بيت‌الله محسود را به عنوان «کارگزار اصلی القاعده» در منطقه قبايلی پاکستان می‌شناسد و جايزه‌ای به مبلغ پنج ميليون دلار برای شناسايی و برملا ساختن محل اختفای وی تعيين کرده است.

XS
SM
MD
LG