لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۶

حمایت اندونزی از تشدید تحریم ها علیه ایران


اندونزی بزرگترین کشور مسلمان جهان است و به همین دلیل برخی گروه های سیاسی این کشور از حمایت جاکارتا از قطعنامه جدید علیه ایران انتقاد کرده اند.
اندونزی بزرگترین کشور مسلمان جهان است و به همین دلیل برخی گروه های سیاسی این کشور از حمایت جاکارتا از قطعنامه جدید علیه ایران انتقاد کرده اند.

دولت اندونزی روز دوشنبه، ۲۶ مارس، اعلام کرد که از تحريم های سازمان ملل عليه ايران حمايت می کند و جاکارتا خواهان يک خاورميانه بدون سلاح هسته ای است.


حسن ويراجودا، وزير امور خارجه اندونزی اعلام کرد که قطعنامه جدید سازمان ملل علیه ایران دربرگيرنده پيشنهاد این کشور برای ایجاد يک خاورميانه عاری از بمب هسته ای است. وی افزود تمامی کشورهای عربی از اين پيشنهاد حمايت می کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير امور خارجه اندونزی گفت که در حال حاضر فقط اسراييل در منطقه خاورميانه دارای بمب هسته ای است و ما از پاک شدن منطقه از هر گونه سلاح هسته ای پشتيبانی می کنيم.


برخی از گروه های سیاسی اندونزی از حمایت این کشور از تصويب قطعنامه عليه ايران انتقاد کردند و گفتند: اين امر می تواند جايگاه جاکارتا را در بين کشورهای مسلمان تضعيف کند.


اندونزی از اعضای غير دايم شورای امنيت است و در روز شنبه همراه ۱۴ عضو ديگر این شورا، قطعنامه ۱۷۴۷ را تصويب کرد.


قطعنامه ۱۷۴۷ پس از دو هفته رايزنی ميان پنج کشور آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين به عنوان اعضای دايم شورای امنيت و آلمان تهيه شده بود.


قطعنامه به ايران ۶۰ روز ديگر مهلت داده است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند و با آژانس انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.


اين سازمان در پايان ۶۰ روز بار ديگر مراتب همکاری يا همکاری نکردن ايران را به شورا گزارش خواهد داد تا درباره گسترش تحريم ها تصميم گيری شود.


قطعنامه ۱۷۴۷ تحريم فروش تسليحات از سوی ايران را دربر می گيرد و از کشورهای ديگر می خواهد که داوطلبانه، روابط تجاری و مالی خود را با ايران قطع کنند. همچنين ۲۸ شخص حقيقی و حقوقی با تحريم و محدوديت سفر و مسدود شدن دارايی بانکی و مالی مواجه می شوند.


ايران اين قطعنامه را غيرقانونی خوانده و اعلام کرده است که به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.


XS
SM
MD
LG