لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

آنچه می خواهید در مورد ویزای آمریکا بدانید


با قطع روابط ديپلماتيک بين تهران واشينگتن مساله گرفتن ويزای آمريکا برای ايرانيان گاهی با مشکلات و پرسش‌هايی همراه بوده است. عده زيادی از شنوندگان راديو فردا و خوانندگان وبسايت ما مدت‌هاست که درباره شرايط اخذ ويزا، مشکلات سفر به کشورهای همسايه برای گرفتن ويزا و جزييات مربوط به پرکردن فرم‌های درخواست ويزا با ما تماس گرفته‌اند و از ما خواسته‌اند که در اين مورد برنامه‌ای تهيه کنيم. اکنون اين فرصت پيش آمده که با سارا گرو، يکی از مسئولان امور کنسولی وزارت خارجه آمريکا که به زبان فارسی هم صحبت می‌کند گفت‌وگو کنيم و تعدادی از پرسش‌ها و احتمالا ناروشنی‌های روند اخذ ويزا را با او در ميان بگذاريم.

ايرانيان چطور می‌توانند برای اخذ ويزا اقدام کنند و بايد در کدام کشورها به سفارتخانه‌های آمريکا مراجعه کنند

متشکرم از شما به خاطر اينکه مرا دعوت کرديد. سلام به شنوندگان راديو فردا. روند گرفتن ويزا برای آمريکا مثل ويزای شنگن نيست. خيلی فرق دارد. بدون استثنا هر متقاضی بايد شخصا حضور داشته باشد برای مصاحبه با کنسول. ويزاهای مهاجرتی و غيرمهاجرتی با هم فرق دارند. هريکی قوانين متفاوت هم دارد. برای ويزاهای غيرمهاجرتی مثل ويزاهای توريستی و يا تحصيلی متقاضی بايد فرم DS-۱۶۰ را پر کند. اين فرم را می‌تواند از طريق اينترنت داونلود کند. فقط بايد برود وبسايت ما يا سفارت مجازی و يا سفارت آمريکا در ترکيه يا امارات و آنجا لينکش هست.

در کدام کشورهای جهان ايرانی‌ها می‌توانند بروند و درخواست ويزا کنند برای آمريکا؟

برای ويزاهای غيرمهاجرتی بهتر است که متقاضيان ايرانی بروند آنکارا يا دوبی. چون آنجا کنسول‌ها فارسی بلدند و با همه مدارک تحصيلی و همه سيستم ايرانی آشنا هستند. برای ويزاهای مهاجرتی می‌توانند بروند آنکارا،‌ ابوظبی،‌ فرانکفورت،‌ وين يا ناپل.

خانم گرو،‌ قبل از اينکه ايرانی‌ها بخواهند درخواست ويزايشان را به سفارتخانه‌های آمريکا در کشورهای مختلف بدهند چه مدارکی را بايد آماده کنند؟


البته همه بايد پاسپورت معتبر داشته باشند. بايد فرم دی اس ۱۶۰ پر کنند که گفتم می‌توانند داونلود کنند از طريق اينترنت و اين فرم را بايد به انگليسی پر کنند. بايد رسيد هزينه داشته باشند. اين هزينه‌ها بايد قبل از مصاحبه به بانک پرداخته شود. اين برای ترکيه در بانک تب و برای امارات نشنال بانک آو ابوظبی و بايد دو تا عکس داشته باشند. عکس‌ها بايد پنج سانتی‌متر در پنج سانتی‌متر باشد و با زمينه سفيد. برای ويزاهای تحصيلی بايد فرم I ۲۰ هم داشته باشند.

آيا ايرانی‌هايی که می‌خواهند بروند آمريکا چه توريستی و چه دانشجويی ضمانت مالی لازم دارند؟

ضمانت مالی که البته برای ويزای تحصيلی بله. ولی مجبور نيستند يک دعوت‌نامه يا نامه از فاميل و دوست داشته باشند. مجبور نيستند. ولی البته وقتی که می‌روند برای مصاحبه ممکن است کنسول ازشان بپرسد که برای کجا برود پيش کی برود و قصدشان چيست؟

يعنی بهتر است که آنهايی که می‌خواهند بروند آمريکا دعوت‌نامه داشته باشند از اعضای خانواده يا دوستان شان؟

نه. برعکس. يعنی می‌توانند همراه داشته باشند ولی لازم نيست. يعنی مجبور نيستند.


اگر متقاضيان ويزا سئوالی درباره مراحل گرفتن ويزا يا مدارک لازم داشته باشند اين سووال‌ها را کجا و چگونه می‌توانند مطرح کنند؟ به شما زنگ بزنند يا شخصا به سفارتخانه‌های آمريکا مراجعه کنند؟

نه. لطفا بهتر است زنگ نزنند چون ما نمی‌توانيم جواب بدهيم. ولی هميشه می‌توانند بروند صفحه اينترنت ما. می‌توانند بروند صفحه سفارتخانه مجازی Virtual Embassy Tehran بروند، می‌توانند بروند صفحه سفارت آمريکا در امارات يا در ترکيه و آنجا در سمت چپ يک جا هست که می‌گويد contact us می‌توانند آنجا برای ما پيغام بگذارند. ولی بايد به انگليسی بنويسند.

اگر يک متقاضی ويزا پيغام برای شما بفرستد ايميل برای شما بفرستد چقدر طول می‌کشد برای شما که جوابش را بدهيد؟

معمولا تا ۱۰ روز جواب می‌دهيم.

چه مدت طول می‌کشد معمولا که متقاضيان بتوانند جوابی از سفارت آمريکا درباره ويزايشان بگيرند؟

همان موقع مصاحبه کنسول به متقاضی خواهد گفت که ويزا يا قبول شده يا رد شده و يا احتياج به مراحل اداری بيشتری دارد. اگر ويزا احتياج به مراحل اداری بيشتری داشته باشد متقاضی بايد از طريق اينترنت چک کند. بايد برای گرفتن ويزا دوباره به سفارتخانه برود برای تحويل پاسپورت. بعضی‌ وقتها اين مراحل اداری تا ۶۰ روز طول می‌کشد.

يعنی يک نفر درخواست کند و مدارک را که تکميل هست به شما بدهد،‌ شما چند روز يا چند هفته بعد قرار مصاحبه با او می‌گذاريد؟

قرار مصاحبه فرق می‌کند. الان نمی‌توانيم قرار ملاقات بدهيم. ولی يک بار آمده برای مصاحبه ويزا همان روز جواب می‌گيرد. يا قبول می‌شود و يا رد می‌شود و يا احتياج به مراحل اداری بيشتری دارد.

يعنی يک نفر برود مثلا سفارت آمريکا در آنکارا و تمام مدارک لازم را به شما بدهد و شما تاييد کنيد اين مدارک کافيست همانجا به او جواب خواهيد داد که ويزا خواهد گرفت يا نخواهد گرفت؟

بله. همان روز جواب می‌گيرد ولی همانروز ويزا را نمی‌گيرد. چند روز طول می‌کشد. اگر احتياج به مراحل اداری بيشتری داشته باشد تا يک ماه و نيم و دو ماه بعضی وقتها طول می‌کشد و متقاضی بايد از طريق اينترنت چک کند. برای اينکه ببيند کی تمام می‌شود يا حاضر می‌شود.

چطور از طريق اينترنت چک می‌کند؟ شما به آنها ايميل می‌فرستيد؟

نه. در وبسايت ما يک سيستم داريم. هر متقاضی يک شماره دارد. شماره پرونده دارد. متقاضی بايد برود وبسايت ما که موقع مصاحبه می‌دهيم. متقاضی می‌رود آنجا در وبسايت ما و شماره پرونده‌اش را آنجا وارد می‌‌کند و يک پيغام هست. وقتی آن پيغام می‌گويد پرونده‌اش آماده است آن متقاضی دوباره می‌رود سفارتخانه.

خانم گرو، اگر سفارت آمريکا به هر دليل با درخواست ويزای يک نفر موافقت نکند آيا اين شخص می‌تواند دوباره اقدام کند و بعد از چه مدت می‌تواند اقدام کند؟

اگر ويزايتان رد شده باشد شما می‌توانيد دوباره اقدام کنيد. حتی می‌توانيد يک روز بعد دوباره اقدام کنيد. ولی تضمينی نيست که يک جواب متفاوتی بگيريد. چون همه کنسول‌های دنيا همين قوانين را اجرا می‌کنند. اگر در وضعيت شما چيزی عوض نشده باشد همين جواب را خواهيد گرفت.

ولی اگر يک نفر در آنکارا درخواست ويزا کند و موافقت نشود اين شخص اگر برود در دوبی يک ماه بعد درخواست کند آنجا هم به همين دليل رد خواهد شد به احتمال زياد؟

من پيشنهاد نمی‌کنم که اين کار را انجام دهد. ولی اگر همانطور که گفتم چيزی عوض نشده باشد بهتر است اين کار را نکند چون که فکر نمی‌کنم يک جواب متفاوت بگيرد. يعنی بهتر است کمی صبر کند تا يک چيزی در وضعيت خودش عوض کند و بعد می‌تواند دوباره اقدام کند.

در ميان بعضی از ايرانيان اين شايعه بهتر است بگويم هست که اگر ويزای آمريکا مورد موافقت نشود مهری در پاسپورتشان می خورد و شانس اينکه اين افراد بتوانند بازهم ويزای آمريکا بگيرند کمتر است. اين درست است؟

نه. اين درست نيست. اتفاقا ما اين کار را نمی‌کنيم. البته می‌دانيم وقتی کسی می‌آيد برای ويزا می‌دانيم که قبلا آمده بود يا نه. چون در سيستم اين را می‌توانيم ببينيم. ولی اين طور که شما می‌گوييد نيست. يعنی هر وقت کسی برای ويزا يا مصاحبه می‌آيد ما آن را ارزيابی می‌کنيم و نگاه می‌کنيم برای اينکه ببينيم ويزا را می‌تواند بگيرد يا نه.

در ايران گفته می‌شود به بيشتر جوانهايی که ويزای توريستی درخواست می‌‌کنند ويزا داده نمی‌شود چون دولت آمريکا نگران آن هست که اين جوانها بروند آمريکا و ديگر برنگردند. اصولا سياست دولت آمريکا در رد يا قبول درخواست ويزا از طرف جوانها چيست؟

کنسول‌ها بايد متقاعد شوند که بعد از پايان سفر شما به کشورتان بر می‌گرديد. اين درست است. متقاضی چطور می‌تواند کنسول را متقاعد کند؟ بر اساس اين که در کشورش خانه دارند، کار خوبی دارند، خانواده دارند يا اين که قبلا رفته بوده کشورشان مثلا. بعضی وقتها برای جوانها سخت است که اين را به کنسول ثابت کند چون که هنوز وابستگی به کشورش ندارند. وابستگی مثل داشتن کار، حساب بانکی و خانه... درست است. کمی برای جوانها سخت تر است.

مخارج درخواست ويزا چه ويزای دانشجويی و چه ويزای توريستی به آمريکا کلا چقدر است؟

هزينه برای همه ويزاها ۱۴۰ دلار است. در ترکيه يک هزينه اضافه هم برای گرفتن وقت مصاحبه تقريبا ۲۰ دلار است. می‌خواهم تاکيد کنم که بيشتر وقتها هزينه برای سفر به ترکيه و امارات برای ملاقات بيشتر از اينکه فکرش می کنيد می‌شود به خاطر اينکه متقاضيان بايد چند روز آنجا بمانند. احتياج به پول برای هتل و غذا و اين چيزها دارند. برای دانشجويان يک هزينه اضافه هم هست که اسمش SEVIS است که هزينه آن ۲۰۰ دلار است.

در صورتی که با درخواست ويزای يک نفر موافقت شود اين ويزا برای چه مدت اعتبار دارد و متقاضی ويزا حداکثر چقدر وقت دارد که وارد خاک آمريکا شود؟

بيشتر ايرانيان ويزای سه ماهه تک ورو دی می‌گيرند. اين به معنای اين است که از تاريخ صدور ويزا سه ماه وقت دارد که وارد خاک آمريکا شود. موقعی که وارد شد مامور اداره مهاجرت تصميم می‌گيرد چه مدتی می‌تواند در آمريکا بماند. که حداکثر شش ماه است. بعضی از دانشجويان ويزای دو ساله و چند ورودی می‌توانند بگيرند.

يعنی مثلا يک نفر در ايران ويزا بگيرد سه ماهه، يک ماه بعد از دريافت ويزا پرواز کند مثلا به نيويورک. مامور اداره مهاجرت در نيويورک تصميم خواهد گرفت که اين شخص چقدر می‌تواند در خاک آمريکا بماند؟

دقيقا. معمولا شش ماه می‌گويد.

سئوال ديگر من اين است که اگر کسی ويزای آمريکا را بگيرد ولی به دلايلی بخواهد در آمريکا بعد از اين که وارد خاک آمريکا شد تمديد کند. آيا امکان تمديد اين ويزا هست يا اين که دوباره بايد برود يک کشور خارج از آمريکا و دوباره تقاضای ويزا کند؟

هيچ تضمينی نيست که ويزا تمديد شود. معمولا فقط شش ماه می‌توانند بمانند در آمريکا. می‌توانند به USCIS که داخل دپارتمان Homeland Security يعنی وزارت امنيت داخلی است مراجعه کنند ولی توجه کنيد که فقط در يک وضعيت استثنايی تمديد می‌کنند. معمولا تمديد نمی‌کنند.

ولی مثلا شخص اگر بيمار شود يا اعضای خانواده‌اش بيمار شوند احتمالش هست؟

می‌توانند مراجعه کنند و اقدام کنند. ولی بيشتر وقتها بايد بروند يک کشور يا جای ديگر و دوباره اقدام کنند.

خيلی از جوانهای ايرانی هستند که می‌خواهند بروند آمريکا تحصيل کنند و به تحصيلاتشان ادامه دهند. شرايط گرفتن ويزای دانشجويی برای ايرانيان چيست؟

از اينکه دانشجويان خارجی بيايند آمريکا برای تحصيل خيلی خوشحال هستيم و از اين استقبال می‌کنيم. پيشنهاد من اين است که دانشجويان بروند وبسايت‌های دانشجويی که مثلا educationusairan.com است يا educationusa.gov است برای اطلاعات بيشتر. ولی به طور کلی می‌توانم بگويم که دانشجو بايد يک دانشگاه را انتخاب کند و بايد خودش اقدام کند. اتفاقا ما پيشنهاد می‌کنيم که در چند دانشگاه اقدام کند. وقتی دانشگاه شاگرد را قبول کرد به او فرم I ۲۰ می فرستد. موقعی که اين فرم رسيد د انشجو می‌تواند فرم ويزا را پر کند و هزينه ويزا و سويس را بپردازد به بانک و وقت مصاحبه بگيرد. در موقع مصاحبه کنسول بايد متقاعد شود که قصد دانشجو واقعا تحصيل کردن است. منظورم اين است که اين يک بهانه برای رفتن به آمريکا نيست. بايد متقاعد شود که پول کافی برای همه هزينه تحصيل دارد و اين که بعد از فارغ‌التحصيلی می‌خواهد از آمريکا برود.

اين دانشجويان چطور می‌توانند به شما ضمانت بدهند که مثلا بعد از پايان تحصيلات شان در عرض چهار پنج سال از آمريکا خارج خواهند شد؟

اين دست همين دانشجو است. يعنی دانشجو بايد يک جوری حرف بزند و بايد يک جوری نشان دهد که قصدش فقط تحصيل کردن است که می‌خواهد در دانشگاه بخواند و بعدا می‌خواهد دوباره به کشورش برگردد.

ضمانت مالی که صحبتش را کرديد که گفتيد دانشجو بايد ثابت کند که خرج تحصيلش را بدهد فقط برای سال اول است يا تمام مدتی که در آمريکا تحصيل می‌کند؟

برای سال اول بايد پول نقد داشته باشد و برای سالهای ديگر بايد نشان دهد که يک جوری اين پول را پيدا کند. مثلا می‌تواند نشان دهد که زمين يا خانه دارد که می‌تواند بفروشد و يا يک جوری می‌تواند دسترسی به آن پول داشته باشد.

دولت آمريکا اصولا کدام‌يک از دانشگاه‌ها و موسسات عالی آمريکا را برای گرفتن ويزا مخصوصا برای ايرانی‌ها معتبر می‌داند؟

همه موسسات تحصيلی که در ليست DHS يا Department of Homeland Security هستند می‌توانند فرم I ۲۰ بدهند که اين فرمی است که دانشجو بايد داشته باشد برای اقدام کردن برای ويزا.

ولی يکی دو سال پيش گفته می‌شد که تحصيل در برخی رشته‌ها مثل فيزيک اتمی برای ايرانيان ممنوع است.

نه. نه. اين درست نيست. ممنوع نيست. فقط مهم بود که گفتند برای بعضی از دانشجويان ويزاها دو ساله و چند ورودی هستند و بعضی ويزاها فقط سه ماهه و تک ورودی هستند. وقتی که يک رشته همانطور که گفتيد خيلی فنی و حساس است معمولا اين ويزاها سه ماهه و تک ورودی می‌شوند. ولی ممنوع نيست.

آيا سالانه به تعداد مشخصی از ايرانيان ويزای توريستی و ويزای دانشجويی داده می‌شود؟

ويزاها برای ايرانيان محدوديتی ندارد. به هيچوجه.


يعنی مثلا در سال ۲۰۱۲ اگر ۵۰ هزار ايرانی درخواست ويزای آمريکا کنند و مدارک شان هم تکميل باشد همه اين ۵۰ هزار نفر امکان دارد که ويزای آمريکا را بگيرند؟


دقيقا. هيچ محدوديتی نيست. برای همه ويزاهای غيرمهاجرتی برای آمريکا نه فقط برای ايرانيان بلکه برای همه دنيا اينجوری است. برای ويزاهای غيرمهاجرتی هيچ محدوديتی ندارد.

يک کمی هم می‌توانيد راجع به درخواست ويزای مهاجرتی توضيح دهد و امکانش چقدر است که بتوانند ايرانيان چه جوان و چه ميانسال‌ها ويزای مهاجرتی بگيرند؟


ويزاهای مهاجرتی البته فرق می‌کنند. مثل ويزاهای غيرمهاجرتی نيست. آن کسانی‌ که می‌خواهند مهاجرت کنند،‌ کسانی که می‌خواهند گرين کارت را بگيرند بايد اول با يو اس سی آی اس يعنی اداره مهاجرتی در آمريکا اقدام کنند. ولی خودشان اين کار را انجام نمی‌دهند. بلکه فاميل نزديکش مثل پدر، مادر،‌ خواهر و برادر که سيتيزن آمريکاست يا گرين کارت دارد آنها اين اقدام را می‌کنند. اين کار را در آمريکا می‌شود انجام داد. نه در سفارت يا کنسولگری. وقتی پرونده حاضر شد،‌ منظورم پرونده در آمريکا، مرکز ويزا در آمريکا تماس می‌گيرد با متقاضی و وقت مصاحبه می‌دهد. مصاحبه در آنکارا،‌ ابوظبی،‌ وين يا ناپل خواهد بود. بايد تاکيد کنم که در آنکارا می‌شود ولی سفارت آنکارا در ماه فوريه و مارچ امسال تعطيل است.

چقدر معمولا اين مراحل درخواست ويزا و انجام مصاحبه طول می‌کشد؟


برای ويزاهای مهاجرتی برای فاميل درجه يک منظورم کسانی که فاميل شوهر يا بچه سيتيزن آمريکا چند ماه طول می‌کشد. می‌توانم بگويم پنج شش ماه طول می‌کشد. ولی بعضی از نوع ويزاها طول می‌کشد. مثلا فکر می‌کنم برای يک شوهر دارنده گرين کارت ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد. برای خواهر يا برادر سيتيزن‌ آمريکايی ۸ يا ۹ سال طول می‌کشد.

يک سئوال ديگر هم اين است که آيا کسی می‌تواند برای ويزای تجاری مثل کانادا اقدام کند در آمريکا؟


می‌تواند ولی مثل کانادا نيست. افرادی که می‌خواهند برای قرار ملاقات يا بازديد از شرکت بروند آمريکا می‌توانند با ويزای توريستی يعنی B۱ و B۲ بروند. کسانی که می‌خواهند بروند آمريکا و آنجا برای شرکت به عنوان کارمند کار کنند اين فرق می‌کند. مثل کانادا يا اروپا نيست که اول ويزا می‌گيريد و بعد دنبال کار می‌گرديد. در آمريکا اول بايد کار پيدا کنيد و بعد بايد ويزای کار را بگيريد. اين شرکتی که توی آن قرار است کار کنيد بايد برای شما اقدام کند. کسانی که می‌خواهند سرمايه‌گذاری کنند مثلا کسانی که می‌خواهند بازکردن يک شرکت در آمريکا آنها می‌توانند برای ويزای سرمايه‌گذاری اقدام کنند ولی مقدار سرمايه خيلی زياد بايد باشد.

مثلا چقدر؟


برای ويزای مهاجرتی از ۵۰۰ هزار دلار تا يک ميليون دلار.

خانم گرو،‌ آيا می‌شود از طريق اينترنت از طريق سفارت مجازی برای گرفتن ويزا يا پرکردن فرم‌ها استفاده کرد؟

سفارت مجازی يک منبع اطلاعات است و کسانی که می‌خواهند برای ويزا اقدام کنند می‌توانند بروند آنجا برای گرفتن اطلاعات و برای پاسخ به سووال‌ها. می‌توانند آنجا فرم‌ها را پيدا کنند. می‌توانند داونلود کنند. ولی به هر حال همه متقاضيان بعد از اين که فرم‌ها را پر کردند بايد بروند سفارتخانه يا کنسول‌گری برای مصاحبه. نمی‌شود از طريق اينترنت کرد.

يک عده از ايرانی‌هايی که مراجعه کردند به سفارت مجازی آمريکا انتقادهايی داشتند که اين سفارت مجازی و اطلاعاتی که در آن هست کامل و جامع نيست. آيا وزارت خارجه

آمريکا در نظر دارد که در آينده نزديک بهتر و بيشتر کند اين اطلاعات را در سفارت مجازی؟

البته. همانطور که شما می دانيد اين يک پروژه جديد است. ما هميشه اين وبسايت را به روز می‌کنيم و از پيشنهادهای شما استقبال می‌‌کنيم. شما يا هر کسی می‌توانيد برويد آنجا و می‌توانيد از ما اطلاعاتی که می‌خواهيد بپرسيد و آنجا هم لينک‌ها برای تويتر،‌ فيس بوک‌ ما را پيدا کنيد و يک جايی هست که می‌توانيد برويد و از سخنگوی وزارت امور خارجه سووال بپرسيد و ما هميشه سعی می‌کنيم اين سايت را بهتر کنيم.

XS
SM
MD
LG