لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

«معاون سابق وزیر دفاع با غرب همکاری می کند»


آقای عسگری، سالها در دولت خاتمی، معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران بوده است.
آقای عسگری، سالها در دولت خاتمی، معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گفته يکی از مقامات ارشد دولت آمريکا، علیرضا عسگری، معاون سابق وزير دفاع، ايران را ترک کرده و در حال همکاری با سازمان های اطلاعاتی در غرب است.


روزنامه آمریکایی واشينگتن پست در مقاله ای در ششم مارس، به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده نوشت که عليرضا عسگری، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اطلاعاتی در مورد همکاری ايران و حزب الله لبنان در اختيار سازمان های اطلاعاتی غربی می گذارد.


این گزارش از سوی منابع رسمی تایید نشده و مقام های جمهوری اسلامی ایران نیز، هنوز واکنشی به انتشار این خبر نشان نداده اند.


علیرضا عسگری، ۶۳ساله، معاون علی شمخانی، وزير دفاع دولت محمد خاتمی بود که روز هفتم فوريه، ۱۸بهمن، پس از ورود به هتلی در استانبول، ناپديد شده است. مقامات ايرانی چند روز پيش اعلام کردند که وی توسط ماموران اسرائيلی و يا امريکايی ربوده شده است.


به نوشته واشينگتن پست، مقامات آمريکايی می گويند آقای عسگری خواهان همکاری با سرویس های اطلاعاتی غربی است و اطلاعاتی که وی در اختيار سازمان های اطلاعاتی می گذارد، در اختيار کامل آمريکا نیز هست.


در این گزارش، به محلی که آقای عسگری، هم اکنون در آن به سر می برد هیچ اشاره ای نشده است. همچنین روشن نیست که آقای عسگری، با کدام سرویس اطلاعاتی غربی در حال همکاری است.


مقامات ايرانی می گويند وی در برنامه هسته ای ايران نقشی نداشته است. به گفته مقامات آمريکايی، در اين مورد از وی سوالی نشده است.

برخی گزارش ها حاکی است که علیرضا عسگری، بواسطه پست های حساسی که به عهده داشته، « اطلاعات زيادی از همکاری حزب الله و ايران و ساختار امنيتی ايران» در دست دارد.


موساد، سازمان جاسوسی اسرایيل دو روز پيش اعلام کرد که علیرضا عسگری «نقشی اساسی در بنيادگذاری حزب الله» در دهه هشتاد ميلادی داشته است.


پس از انتشار خبر ناپديد شدن آقای عسگری، منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران خبر داد که از دولت ترکيه در اين زمينه توضيح خواسته است.


پس از آن و در واکنشی سريع، اسراييل به علت نگرانی از آن که ماموران جمهوری اسلامی در واکنش به ناپديد شدن آقای عسگری، ديپلمات های اسراييلی را بربايند، حفاظت از ديپلمات های خود در سراسر جهان را افزايش داد.

در اين ميان، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابعی ناشناس مدعی شده که علیرضا عسگری در استانبول به سفارت آمريکا مراجعه کرده و درخواست پناهندگی کرده است.


همچنین اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی به خبرگزاری کار ايران، ايلنا گفته که ناپديد شدن علیرضا عسگری، «کار سرويس های جاسوسی غربی» بوده است.


XS
SM
MD
LG